Hvordan kan SMB-sektoren ta del i det grønne skiftet? Denne utfordringen har studenter ved Univarsitetet i Bergen fått bryne seg på den siste tiden. Og svaret kan være “eggklere” enn du tror.
Se videopresentasjon av prosjektet nederst i saken!
Les også: Fakta om små og mellomstore bedrifter (SMB) i Norge
Denne våren har de fem studentene, Tina Totland Jenssen, Tristan Noordergraaf, Birk Aarseth Grindal og Elina Laitinen, ved Universitet i Bergen jobbet med et innovasjonsprosjekt for SMB Norge som en del av faget Bærekraftig Innovasjon.
Målet med faget er å gi studenter mulighet til å bruke innovasjonsmetoder og lære mer om bærekraft ved å løse et problem for en aktør i samfunnet. Studentene fikk i slutten av januar tildelt en problemstilling ‘Hvordan kan SMB Norge gjøre det lettere for våre medlemmer å ta del i det grønne skiftet?
Les også: Behov for bærekraftkompetanse? Meld deg på gratis kurs!
Nytt perspektiv
Hannah Johansson, rådgiver bærekraft for SMB Norge, har fulgt studentene i prosessen.
– Det grønne skiftet gir våre medlemmer både muligheter og utfordringer. Å hjelpe våre medlemsbedrifter med å ta del i denne omstillingen vil derfor bli viktigere for oss fremover. Det å være med på et slikt samarbeid er en god mulighet for å få et nytt perspektiv på et problem vi gjerne vil løse, samtidig som vi bidrar til samarbeid mellom universiteter og næringsliv. Det har vært veldig spennende å følge studentene i prosessen og ikke minst se resultatet forteller Johansson.
30.mars presenterte studentene sin løsning på problemet: SMEgg – det bærekraftige kunnskapsegget
Tina Totland Jensen er en av studentene som har jobbet med prosjektet. Hun studerer master i bærekraft ved Universitet i Bergen og tar faget bærekraftig innovasjon som et av sine valgemner dette semesteret.
– For små- og mellomstore bedrifter kan tid, ressurser og kunnskap være en utfordring i møte med det grønne skiftet. Viljen er der, man er åpen for endring og for å bli en mer bærekraftig bedrift. Men hvor skal du finne kunnskap? Hvordan gjør du det i praksis? Og hvem kan hjelpe deg? Gjennom CET201-emnet (bærekraftig innovasjon) fikk vi, en gruppe studenter på Universitetet i Bergen, i oppdrag å finne en løsning på hvordan SMB Norge kan hjelpe små- og mellomstore bedrifter med bærekraft, fortellet Totland Jensen.
Les også: NY RAPPORT: SMB-sektoren må inkluderes bedre i det grønne skiftet
Et fargerikt egg
SMEgg er en kampanje hvor bedriften din mottar et fargerikt egg – SMEgg! Som et påskeegg kan SMEgg åpnes, og konseptet er enkelt: Inne i SMEgget finner du informasjon om bærekraft og ulike ressurser for hvor du kan henvende deg for hjelp og for å lære mer om hvordan akkurat din bedrift kan gjøre dette i praksis.
SMEgg gir også enkle, konkrete tips til hva du kan gjøre allerede i dag. Det skal være mulig å komme gjennom SMEgget, som byr på puslespill, pop-up-kort og og QR-kode-terning, i lunsjen. Et bilde av SMEgget kan publiseres på sosiale medier med emneknaggen #SMEgg – del også gjerne om du har tips til andre bedrifter. Neste dag leverer du SMEgget videre til en annen lokal bedrift – tar de utfordringen?
Les også: Ny nordisk bærekraftstandard for norsk SMB-sektor
– Vårt håp er at kampanjen skal engasjere, inkludere og føre til mer kunnskap og samhold om bærekraftsarbeid. Alle ressursene fra egget lever videre på en egen SMEgg-portal, som vi oppfordrer bedrifter til å bruke, og til å fortsette å dele erfaringer med hverandre på. Ved kampanjeslutt er vår tanke at alle SMEggere inviteres til en lærerik feiring, forteller Totland Jenssen.
– Det har vært utfordrende og veldig gøy å prøve å finne en løsning som kan passe for alle typer SME-er. Vi mener SMEgg-kampanjen understreker at alle er i det grønne skiftet sammen – og selv om ingen kan gjøre alt, kan alle gjøre noe, avslutter Totland Jenssen.
Se studentene fortelle om prosjektet:
Visste du at medlemmer i SMB Norge får gratis juridisk bistand? Les mer om medlemskap her!