I fjor handlet hver tredje nordmann på Black Friday og lite tyder på at det blir færre i år. I snitt ventes kundene å legge igjen over 1800 kroner per person.
Les også: Har skapt flere hundre arbeidsplasser – Nå rømmer hun landet
En fersk undersøkelse fra SIFO viser at Black Friday blir en stadig viktigere dag for norsk detaljhandel. 36 prosent av oss velger å benytte oss av ett eller flere av tilbudene denne dagen, og den gjennomsnittlige handlekurven i fjor var på 1835 kroner.
Alder utslagsgivende
– Når vi legger til at de fleste kjøpene skjer i de yngre aldersgruppene er det et ganske stort antall, noe som bekrefter at Black Friday er blitt en stor og viktig handledag for nordmenn, sier SIFO-forsker Arne Dulsrud i en pressemelding.
Forskeren har latt seg overraske over at hverken inntekt eller utdanning ser ut til å ha noen betydning for hvem som handler. Den mest utslagsgivende faktoren er nemlig alder.
– Vi kan dermed slå fast at folk flest benytter seg av Black Friday, men aller mest de unge, sier Dulsrud.
Les også: Problemer med det offentlige? SMB-patruljen hjelper deg!
Svært få over 67 år handlet på Black Friday, mens litt over halvparten av folk i 20- og 30-årene handlet. Kvinner handlet noe mer enn menn.
– Vi finner også at det å handle for andre, som barn eller andre familiemedlemmer, er en viktig motivasjonsfaktor. Ofte er det kvinner som ivaretar dette ansvaret, sier forskeren.
Størst på nett
Kjøpesentre og såkalte Outlets har fått mye av oppmerksomheten når det gjelder Black Friday.
Forskeren forklarer dette med at markedsføringspresset har vært stort fra disse, og at kundeatferd under salget har passet godt innenfor rammen av medienes dekning. Likevel handlet bare 3 prosent i Outlets, mens hele 46 prosent handlet på en nettbutikk denne dagen.
Les også: Norsk næringspolitikk er rigget og det er de minste som taper!
Fakta:
- Black Friday er en årlig handledag fredagen etter Thanksgiving i USA, altså dagen etter den fjerde torsdagen i november.
- Handledagen har en lang historie, men begrepet fikk sin kommersielle betydning på 1950-tallet.
- Dagen ble introdusert i Norge i 2010 av Fashion Outlet Vestby. 36 prosent av nordmenn handlet på Black Friday i 2018, og mange starter julehandelen.