I 2019 vil åtte nye bompengeprosjekter innføres i Norge, og bare i Oslo vil det dukke opp 54 nye bomstasjoner. NAF mener dette blir tidenes bompengeår.
Les også: Solberg ser store muligheter for norsk næringsliv i India
– 2018 var et dyrt bompengeår for bilister og 2019 blir ikke bedre, snarere tvert imot, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til P4.
Hele landet rammes
I følge NTB blir det i 2019 innført bompenger som en del av bymiljøpakken i Nedre Glomma-regionen. I tillegg kommer det nye bomstasjoner både i Oslo og Bergen.
Det skal også kreves inn bompenger på E18 mellom Tvedestrand og Arendal, E6 mellom Kolomoen og Moelv, E134 i Buskerud, Ryfast i Rogaland, Fylkesvei 17 i Steinkjer, og det innføres bompenger i 2019/2020 på E18 mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark, skriver NTB.
– Politikerne vedtar store vei- og kollektivprosjekter, men de prioriterer ikke penger til å betale hele regningen, men sender den til dem som er avhengige av bilen i hverdagen, sier Ryste i NAF til Nyhetsbyrået.
Les også: Næringsministeren vil gjøre det lettere for bedriftene
Forstår frustrasjonen
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forstår at folk er frustrert, men sier staten nå bruker mer penger på å finansiere nye veier og at bompengeandelen har gått ned. Likevel må bilistene betale mer i bompenger i år.
– Vi skal bygge mye mer vei og det betyr at det blir noe mer bompenger enkelte steder i landet, men til sjuende og sist betyr det bedre standard på veinettet vårt, sier Dale til NTB.