[vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]
Nå åpnes det for at bedrifter kan ta imot sykmelding digitalt. Ordningen passer best for små- og mellomstore bedrifter enn så lenge, men utvikles slik at det på sikt vil gjelde for alle.
29. septmber 2016 startet NAV arbeidet med å digitalisere deler av sykmeldingen. Ordnignen passer enn så lenge best for små-og mellomstore virksomheter. Ikke alle legekontorer har utstyr til å sende digital legemelding enda, så ordningne vil ikke gjelde alle ansatte med en gang.
I tillegg må virksomheten gå inn på Altinn.no og gi tilgang til den som skal motta digital sykmelding. Dette må gjøres av den som er oppgitt i Altinn som kontaktperson, typisk daglig leder.
Enn så lenge gjelder ordningen bare sykmelding del C (dokumentasjon på fravær) og ikke del D (krav om sykepnger), som fortsatt må sendes i post/leveres arbeidsgiver en stund til.
Dersom du har spørsmål om oppfølging av sykmeldte kan du ta kontakt med Bedriftsforbundets advokater på e-post: [email protected]
Bedriftsforbundet holder i høst også flere kurs rundt omkring i landet om hvordan du lykkes med oppfølging av sykmeldte. Kursene holdes sammen med Dagens Næringslivs Gaselle konferanser. Se her for mer informasjon og påmelding
Av senioradvokat Morten Bjerkhaug, Bedriftsforbundet.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]