Vil åpne for å selge stasjonsnavn på T-banen

Shutterstock
Bilde: Shutterstock

Oslo FrP foreslår å finansiere deler av Fornebubanen gjennom reklameinntekter. Partiet retter samtidig skarp kritikk mot kostnadsstyringen i prosjektet.

Etter kraftig budsjettsprekk og flere runder med politisk strid, ønsker Frp å tenke nytt om finansieringen av Fornebubanen. I et forslag fremmet i Oslo bystyre og Viken fylkesting tar partiet til orde for å hente inntekter gjennom kommersiell reklame – både i og rundt banen. Partiet legger frem følgende stasjonsnavn som eksempler på hva som kan gi inntekter, inspirert av konsert- og sportsarenaer med kommersielle navn:

  • Fornebu S shopping
  • Lysaker brygge / CC Vest
  • Bryn Senter
  • Manglerud Senter
  • Lambertseter Senter

– Det har vært en hemningsløs mangel på kostnadsstyring, uttaler Frp og peker på at de samlede kostnadene nå er nær 30 milliarder kroner. Partiet mener det er uansvarlig at skattebetalere skal bære hele regningen, og etterlyser mer private bidrag.

Frp foreslår blant annet reklame på stasjoner, tog og digitale flater som et mulig tiltak, inspirert av modeller fra andre storbyer.

Har du innspill til denne saken, eller andre saker?
Kontakt [email protected]