[vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]
Det er mange som blander sammen ‘users’ (brukere) og ‘sessions’ (antall besøk), i denne artikkelen skal vi forsøke å rette opp i misforståelsen og gå nærmere inn på sessions.
Denne artikkelen er en del av en serie om dataanalyse for små bedrifter og forutsetter bruk av Google Analytics.
Sessions eller sesjoner på norsk er antall besøk brukerne har gjort på ditt nettsted. En bruker kan altså generere flere sesjoner. Hver enkelt sesjon kan bestå av flere handlinger og avsluttes vanligvis automatisk etter 30 minutter med inaktivitet.
En typisk sesjon
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_single_image image=”4406″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]Her ser vi en typisk sesjon der brukeren først ankommer bedriftens forside, leser litt om bedriften, trykker seg videre til bedriftens tilbud og til slutt tar kontakt med bedriften ved hjelp av et innebygget skjema. I statistikken vil da alt dette regnes som en sesjon.
Hvis brukeren hadde forlatt nettsiden etter å ha lest om bedriften, for så å komme tilbake senere for å lese om tilbud og ta kontakt ville det vært regnet som to sesjoner.[/vc_column_text][vc_column_text]
Hva kan vi lære?
Hvordan vi bruker kunnskapen om sesjoner vil variere fra bedrift til bedrift. Lever du av reklame, innhold eller driver nettbutikk vil et høyt antall sesjoner være svært gunstig og et høyt antall sesjoner pr. bruker vil indikere engasjerte og lojale besøkende.
Lever du derimot av å selge en tjeneste eller et enkelt produkt kan et høyt antall sesjoner pr. bruker indikere at de besøkende sitter på gjerdet og ikke klarer å bestemme seg. Altså må du ta noen grep for å få disse til å gjennomføre ønsket handling. F.eks. å ta kontakt ved hjelp av et skjema.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]