Du er ansvarlig for ditt nettsted. Er betalt innhold merket tydelig annerledes enn redaksjonelt innhold? Content marketing eller betalt innhold fører til en debatt om tillit.
Søkemotorene har egne regler for hvordan du skal håndtere lenker til en annonsør eller partner, i bytte mot en ytelse. Du er ansvarlig for å sikre at brukeren skal kunne forstå, herunder søkemotorene, hvilken del av ditt innhold som er betalt og ikke.
Hvorfor er lenker viktig?
Hvilke lenker som peker til hva betyr mye for hvordan en nettartikkel rangerer i søkemotorer. Lenker som peker logisk og brukervennlig internt på et nettsted, såkalte internlenker, styrer de ansvarlige for nettstedet. Lenker er en redaksjonell vurdering. Her har nettstedseier stor grad av frihet og kontroll til å lenke selv. Lenkepek fra et nettsted til et annet, er en redaksjonell vurdering basert på verdi for bruker underlagt regler fra blant annet søkemotorene. Slike lenker gir søkemotorene signal som bidrar til hvordan nettstedet som mottar lenken rangerer i søkeresultatet.
SEO og innholdsmarkedsføring
Vær Varsom-plakaten skiller klart mellom redaksjonelt og betalt innhold. Norsk Presseforbunds medlemmer er spesielt bundet av dette. Men vi tror at alle som vil forvalte tillit på en god måte bør la seg inspirere av de samme reglene. Hvis du er spesielt opptatt av søkemotoroptimalisering finner du mye av de samme intensjonene bak Vær Varsom-plakaten og søkemotorenes retningslinjer.
Brukervennlig innhold og tillit
Innholdet du skaper skal være relevant, troverdig og sette brukeren (leseren) i sentrum. Hvis du velger å legge skjul på økonomiske bindinger mellom deg og en annen part kan det bety tap av tillit eller omdømme. Akkurat nå ser vi hvordan koblinger mellom forskere og laksenæringen problematiseres. Det er grunn til å tro at denne debatten aldri hadde funnet sted om koblingen hadde vært mer synlig når næringen og forskerne kommuniserer. Åpenhet rundt økonomiske koblinger er et godt rammeverk for å bygge tillit.
Hva betyr content marketing for inngående lenker?
I søkemotorene har inngående lenker til nettartikler alltid vært et av flere viktige signal for å definere rangering i søkeresultatet. Google lanserte i september nye anbefalinger for hvordan å merke lenker som en del av betalt innhold. Hva er Googles retningslinjer for lenkemerking? Du bør nå gi minst ett av tre hint om innhold er betalt, brukergenerert eller av en annen grunn ikke bør inngå som en lenke søkemotorene vurderer utelukkende basert på verdi for brukeren:
- Nofollow (et lenkemerke for å unngå spam)
- Sponsored (et lenkemerke for å signalisere lenke mot en ytelse)
- UGC (et lenkemerke for å signalisere en lenke lagt inn av en bruker. Her kan du lese mer om Googles tips rundt brukergenerert innhold)
Hvordan merker du lenker på nettstedet noen har gitt deg en ytelse for?
Alle nettsteder forholder seg til logikken fra ulike globale digitale plattformer (les Google, Bing, Facebook, Amazon, Apple, Twitter, YouTube). Du kan selv lese deg opp på hvilke retningslinjer og råd de gir deg som eier av et nettsted. Det er nettredaktørens ansvar. Et konkret eksempel er Googles retningslinjer for nettredaktører (engelsk tekst). Du kan også søke hjelp hos spesialister og bloggere. Den internasjonalt anerkjente søkemotorspesialisten Cyrus Shepard har skrevet en grundig bloggpost på Moz Blog om hvordan å forebygge spam. Her kan du kan lese mer om bakgrunnen for hvorfor og hvordan du selv merker lenkene riktig i praksis (engelsk tekst). Uansett har du ansvaret for at ditt nettsted driftes på en brukervennlig måte i tråd med både internasjonale og nasjonale standarder.
Hva anbefaler søkemotorbransjen i Norge?
Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring anbefaler alle nettsteder å følge de nye anbefalingene til Google og våre egne medlemmer å gi råd i tråd med dette. Hva skjer om du velger å ignorere denne praksisen?
Bra Søk snakket om nettopp dette på den siste Performance Konferansen (Du kan laste ned presentasjonen om betalte lenker i artikkelen her).
Bloddoping i søkemotorer
“Er du et offer for lenkekrigen”, spør Erik Storm styremedlem i Bra Søk på Performance Konferansen 2019 (INMA). Hvem tjener på den store lenkekrigen? “Fair play” er et begrep vi kjenner fra idretten. Googles retningslinjer er en del av rammeverket for fair play blant verdens nettsteder. Hvor smart er Google? Storm sier at Google er smarte, men det er ikke alltid de praktiserer det. De bør bli flinkere til både å oppdage og sanksjonere brudd på retningslinjene. Det vil skape mer troverdige og brukervennlige søkeresultatsider.
Kroppspress og digital påvirkning
Hvorfor bryr vi oss? Det er flere grunner til å bry seg. Storm peker spesielt på det presset barn og unge utsettes for gjennom digital påvirkning og reklame. Her har vi alle et samfunnsansvar. Hver dag utføres mer enn 3,5 milliarder søk, bare via Google. Hvordan kan du manipulere digitale medier? En stor andel er barn og unge. Søkemotorene er smarte og oppdager mye du slipper å se. Men dessverre er ikke det nok. Ditt ansvar som eier av et nettsted er avgjørende viktig. Vi er flere som har sett hvor lett det er å drive digital manipulasjon for å påvirke andre mennesker. Folkeopplysningen fra NRKs stunt på Lillestrøm videregående skole om hvordan å manipulere valg er bare ett eksempel på nettopp det.
Rettferdig konkurranse i næringslivet
Søkemotorene jobber målrettet med å sikre et riktig mangfold i søkeresultatet. Rettferdig konkurranse og relevans for bruker virker å være styrende for utviklingen. I sommer endret Google sin logikk for å øke mangfoldet brukeren har å velge mellom. Feil bruk av lenker kan du gjerne sammenligne med bedrifter som ikke betaler merverdiavgift og skatt. Det undergraver rettferdig konkurranse i næringslivet.
Hvor godt kjenner du reglene til søkemotorene? Les deg opp på dem og vær sikker på at dine retningslinjer for publisering tar hensyn til søkemotorene.
Hva skjer om du oppdager lenker som burde vært markert for å gi et signal til søkemotorene? Du kan selv rapportere lenker til Google her.
Spør om hjelp eller oppgrader kompetansen din
Husk å merke alle lenkene dine riktig. Hvis du er usikker på hvordan du kan gjøre noe med dette selv, bør du styrke kompetansen din eller søke hjelp fra et søkbyrå med erfaring.
Last ned Erik Storms presentasjon fra Performance Konferansen 2019 fra artikkelen her.
Kort om bloggeren:
Lars Berge er grunnlegger og nestleder i Bra Søk (Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring), Digital Marketing Manager i kundeserviceselskapet Socialboards, bred bakgrunn fra varehandel, den digitale mediebransjen og politikk, fylkestingspolitiker i Viken og utdannet innen varehandelsledelse.