– Å være profesjonell i jobben betyr for meg å ha faglig tyngde, og god produktkunnskap. Det betyr å ta kundene på alvor og kjenne hverdagen deres. Jeg må vite hva kundene mine har behov for, og kunne tilby dem produkter de trenger og kan stole på.
Fagkunnskap til fingerspissene
Agnete Lysakerrud er utdannet sykepleier og jobbet flere år på universitetssykehuset i Tromsø før hun startet i Norengros Helseservice for tre år siden. Her jobber hun ut mot legekontorer, sykehjem og alle andre som trenger helseprodukter, og leverer alt fra inkontinensutstyr til sårkurs.
– Jeg gjør veldig mye mer enn å selge produkter. Selv om tittelen min er selger, er det i praksis mer som en fagkonsulentstilling.
– Det er en del av pakka alle kunder får ved å bruke oss som leverandør – de kan når som helst be om råd og hjelp fra noen med fagkompetanse.
Når det oppstår situasjoner som kunden trenger hjelp til, rykker enten Agnete ut eller veileder kunden over telefon.
– Vi får ofte telefoner fra helsepersonell som for eksempel har pasienter med et stygt trykksår, og lurer på hva slags bandasje de bør velge. Med tillatelse fra pasienten kan de også sende oss et bilde av såret slik at vi enklere kan gi råd uten å rykke ut. I de fleste situasjonene kan vi anbefale en bandasje vi vet fungerer godt på den typen sår. Men er vi noe i tvil, rådfører vi oss videre – enten med andre fagpersoner på huset eller med leverandørene våre, som også har stor faglig tyngde.
– Det aller viktigste vi gjør for å hjelpe kundene våre til en enklere arbeidshverdag, er å gjøre dem helt trygge på at de får god og riktig hjelp hver gang de tar kontakt med oss.