Omsider rettferdig firmabilbeskatning: – Kjempet i årevis for dette

KI-generert. ChatGPT
Bilde: KI-generert. ChatGPT

Firmabilbrukere i Norge kan etter lang kamp endelig se et lys i enden av skattesystemet. Etter en konkret sak og mange års debatt vedtok Stortinget en full gjennomgang av beskatningen av firmabil, sist revidert i 2005. Beslutningen kommer som en respons på økende kritikk om overbeskatning, særlig rettet mot elbiler som har vært rammet hardest.

En kamp for rettferdighet

Bakgrunnen for vedtaket er blant annet Coca-Cola-selgeren Emil Lysøs kamp mot skattetrykket han ble pålagt – og vant gehør for – etter klage hos Skatteetaten. Han fikk refundert 26 000 kroner etter at hans bruk av elbil var overbeskattet. Da avgjørelsen senere ble snudd, mobiliserte Norges Bilbransjeforbund (NBF), Elbilforeningen og FrP-politikere for en mer rettferdig behandling. Ifølge NBF kan så mange som 75 000 firmabilbrukere ha overbetalt inntil to milliarder kroner i skatt de siste årene.

Hva ble vedtatt?

Et enstemmig Storting stemte for at firmabilbeskatningen må gjennomgås. Representantforslag initiert av FrP-politikerne Roy Steffensen og Morten Stordalen fikk flertall, og finansminister Jens Stoltenberg uttalte at en revisjon «etter 20 år» er både rimelig og nødvendig. Endringene kan implementeres i statsbudsjettet for 2026, sier Stordalen til publikasjonen Dine Penger.

Hvorfor var beskatningen urimelig?

Dagens metode fastsetter fordelsbeskatning basert på bilens listepris – 30 % inntil ca. 362 300 kroner og 20 % deretter. For elbiler har dette ofte betydd at skattytere ble straffet dobbelt – først gjennom lavere strømregning, dernest gjennom høye skatter. Elbilforeningens Christina Bu understreker at firmabilbrukere typisk har betalt 25 000 kroner for mye i skatt, og at overbeskatningen kan nå 70 %.

NBF og Bilpriser.no har fremhevet et prinsipielt poeng: beskatningen skal reflektere reell økonomisk fordel, ikke en kunstig sjablong. Dette følger av Skattelovens § 5‑3, som synes å bli overtrådt med dagens regler.

Hva kan endres?

En grundig gjennomgang kan lede til:

  • Revisjon av satsene for firmabilbeskatningen
  • Spesielle rabatter for eldre biler, elbiler, eller biler med høyt yrkeskjøringsomfang
  • Bedre samsvar mellom skatt og reelt økonomisk utlegg

Skulle en rettferdigere modell innføres, håper flere at den kan få tilbakevirkende effekt – noe Lysø har klaget for (kommunikasjon.ntb.novg.noinfo.altinn.no) – men det er usikkert om det vil bli vedtatt.

Hva betyr dette for deg med firmabil?

  • Rettferdighet for elbilbrukere: Mange har betalt betydelig mer skatt enn de skulle ha gjort. En revisjon kan gi reduksjon fremover – og kanskje tilbakebetaling.
  • Innsyn og konkret klage fungerer: Lysøs sak viser at individuell tilpasset behandling er mulig.
  • Fremtidig regelverk: Det er sannsynlig at nye regler i 2026 vil gi bedre samsvar mellom skattemessig skatt og faktisk økonomisk fordel.

Har du innspill til denne saken, eller andre saker?
Kontakt [email protected]