Under representantskapsmøtet til Norges Lastebileier-Forbund (NLF), avholdt 29.–30. april 2025 på Thon Hotel Conference, ble det vedtatt syv resolusjoner som skal forme forbundets strategiske arbeid fremover. Møtet samlet 20 delegater og representanter fra administrasjonen, som diskuterte og behandlet en rekke innsendte forslag fra regionene. Disse forslagene omhandlet blant annet løyveplikt for traktorer, sikring av planoverganger, vinterdrift og behovet for raskere gjenåpning av veier etter ulykker.
1. Trafikksikkerhet og fremkommelighet
NLF påpeker utfordringer med dagens omkjøringsveier, som har ulik standard og eierskap. Forbundet krever at staten enten overtar eierskap eller driftsansvar for sentrale omkjøringsveier, eller at det bevilges øremerkede midler til fylkene for utbedringer. Videre ønsker NLF et statlig regelverk som åpner hele tømmerbilveinettet for modulvogntog og 24-meters vogntog.
2. Fleksibelt arbeidstidsregelverk
Strenge tolkninger av arbeidstidsreglene hemmer rekruttering og drift i lastebilnæringen. NLF krever en ny forskrift tilpasset bransjen, hvor påbegynt time etter ni timers kjøring ikke regnes som full time, og arbeid inntil tre timer inn i nattperioden tillates før det regnes som nattarbeid. Det foreslås også å etablere en treparts arbeidsgruppe for å utrede alternative ordninger som ivaretar helse og sikkerhet.
3. Forenkling av vinterdekk- og kjettingkrav
Dagens regler for vinterdekk og kjetting er uoversiktlige, spesielt med krav knyttet til påskens varierende dato. NLF ønsker standardiserte krav uavhengig av påskens plassering, med en fast periode fra 1. november til 31. mars for alle tunge kjøretøy over 3500 kg. Målet er å redusere unødvendig slitasje og transport av kjetting, med fokus på bærekraft og økonomi.
4. Trafikksikkerhet og planoverganger
Usikrede jernbaneplanoverganger utgjør en stor risiko, med 1.266 av 1.614 overganger i Norge uten sikring. NLF mener sentrale myndigheter må bedre sikkerheten ved planoverganger, blant annet ved å installere enkle varslingssystemer som ved Lauve stasjon. Videre foreslås det at bilbergere blir en del av nødetatenes beredskap og automatisk varsles ved alvorlige trafikkulykker.
5. Bedre opplæring om tungtransport i trafikalt grunnkurs
Mange ulykker kunne vært unngått dersom førere av lette kjøretøy hadde bedre forståelse for hvordan tunge kjøretøy oppfører seg i trafikken. NLF foreslår å lage en informasjonsfilm om tunge kjøretøys blindsoner og risikoer, rettet mot førerkortkandidater i lette kjøretøyklasser. Filmen skal inngå i trafikalt grunnkurs og utdanningen av trafikklærere. Der det er mulig, bør elever få erfaring med å sitte i lastebil for bedre forståelse av utfordringene tunge kjøretøy har i trafikken.
6. Like konkurransevilkår mellom lastebil og traktor
Bruken av saktegående kjøretøy på høyhastighetsveier er trafikkfarlig og konkurransevridende. NLF mener alle saktegående kjøretøy bør fjernes fra høyhastighetsveier og motorveier. Traktorer brukt til transport mot vederlag må følge samme krav som lastebiler, inkludert løyve, fartsskriver, EU-kontroll, avgiftsbelagt diesel, vektkontroll og YSK. Myndighetene må intensivere kontroll og sanksjoner mot ulovlig transport utført med traktor.
7. Hovedentreprenørene i vintervedlikehold må bort
Dagens modell med hovedentreprenører fører til høyere kostnader og dårligere kvalitet. NLF foreslår at det innen vintervedlikehold etableres mindre kontraktsområder enn dagens, og at det åpnes for økt fleksibilitet hos entreprenøren som faktisk gjennomfører vintervedlikeholdet. De lokale aktørene må involveres direkte i planleggingen og gjennomføringen av vintervedlikeholdet. Denne resolusjonen ble vedtatt og oversendt landsmøtet til videre behandling.
Disse resolusjonene reflekterer NLFs engasjement for å forbedre forholdene i transportnæringen, med fokus på sikkerhet, rettferdig konkurranse og effektiv drift. Forbundet ser frem til videre behandling av disse sakene på det kommende landsmøtet.