Gründere drømmer ofte om den dagen oppstartbedriften går så godt at man kan koste på seg å hente inn hjelp. Etter måneder eller år som et «one man show» kan det imidlertid være vanskelig å vite akkurat når det er lurt å gjøre den førsteansettelsen.

Les også: På tide å hente inn ekstern daglig leder?

Her er noen punkter det kan være lurt å tenke igjennom dersom du vurderer å ansette.

– Du kommer til et punkt hvor du umulig kan være effektiv

Flynn Zaiger

Tidsklemma

Som eier av en oppstartbedrift er du sannsynligvis alltid travel. Det må man nesten regne med, men det betyr ikke nødvendigvis at du bør hente inn hjelp.

Amerikanske Flynn Zaiger er eier av selskapet Online Optimism. På fem år har selskapet gåttfra å være bare han til å være en bedrift med 11 ansatte.

– Bedriften vokste gradvis til et punkt der min 40-timers uke ble til 50 timer og så til slutt 60 timer, sier Zaiger til nfib.com.

– Da kommer du til et punkt hvor du umulig kan være effektiv. Du sitter bare på kontoret fordi du ikke vet hvor du ellers skulle vært. Da skjønte jeg at det var på tide å ansette, legger han til.

Hvis du kan lage en liste med oppgaver du skulle hatt hjelp til som til sammen utgjør en heltidsstilling, da kan det være på tide å undersøke muligheten for å ansette.

Les også: 7 råd for et godt budsjett

Har du råd?

Det første du bør gjøre er å finne ut om økonomien tåler en ansettelse, eller om kostnadene blir for store.

Zaiger satte seg selv ned med regnestykket da han til slutt valgte å ansette.

– Jeg så på inntektene som kom inn og gjøre et overslag på forventede kostnader, og fant ut om jeg hadde råd til å ansette og fortsatt gå i pluss, sier han.

Zaiger anbefaler også at man planlegger for at den nyansatte ikke vil være 100 prosent effektiv før etter tre til seks måneder.

– Hvis du er avhengig av at den nyansatte bidrar til en vesentlig inntektsøkning umiddelbart så er det en helt urealistisk forventning. Da legger du nærmest opp til at både bedriften og den nyansatte mislykkes, sier Zaiger.

Les også: Varsel om bokettersyn – Hva gjør jeg nå?

Muligheter

Hvis du stadig må takke nei til jobber fordi du ikke har tid, så er det også et godtargument for å ansette en til.

–  Min opplevelse er at det ofte er lurt å ansette når du ikke klarer å følge opp alle kundene godt nok, sier Deborah Sweeney som er daglig leder i det amerikanske selskapet MyCorporation.

– Det er viktig å opprettholde en god tone med kundene ved hjelp av raske tilbakemeldinger og et godt engasjement. Er du hele tiden på etterskudd med leveranser til dine nåværende kunder så er det vanskelig å fokusere på vekst.Da kan det være lurt å ansette.

Konsulent

Ønsker du å vokse, men vegrer deg for å ansette en person med alle forpliktelser det innebærer, så kan man også undersøke muligheten for å leie inn den ansatte som konsulent den første tiden.

– Vår utvikler ble opprinnelig hentet inn som ekstern konsulent, sier James Green i selskapet OfferToClose.com, som den siste tiden har ansatt tre nye medarbeidere.

– Han var litt skeptisk til å ta en heltidsstilling hos en oppstartbedrift og for oss ville det vært en stor kostnad å løfte. Ved å leie han inn som konsulent fikk både han og vi mulighet til å kjenne litt på samarbeidet uten at det ble en for stor forpliktelse, sier Green til nfib.com.

Les også: 7 gode grunner til å bli medlem i SMB Norge