Pulsklokka gikk berserk
Under årets investorcruise holdt foredragsholder Morten Brandt et utviklings-“show” for deltakerne under navnet “Å få det som du vil”. Brandt bruker ofte humor som et sterkt virkemiddel, også denne gangen. Reporter Jakobsen lo så hardt at pulsklokka gang på gang varslet om stress.
Latter er virkemiddel
I følge Morten Brandt selv er latter et virkemiddel, ikke mål i seg selv. Han har alvorlig hensikt bak bruken av humor, det er perspektiver og utvikling som gjelder, også når latteren sitter løst. Under foredraget handler det om å være ærlig med seg selv, og forstå innsatsen som kreves for å få til de endringene man ønsker å oppnå. Endringene kommer ikke av seg selv.
Finne, vinne, beholde
De fleste bedrifter som hyrer inn Morten Brandt for å holde foredrag, ønsker å få opp inntektssidene, da de fleste gjerne har kontroll på utgiftssidene. Det handler ofte om å utvikle bedriftene til å finne, vinne og beholde kundene.
Lederutvikling
Brandt er ofte hyret inn til ulike aktører i næringslivet, for å bedre bedriftenes personal- og lederutvikling. Gjerne og en til en samtaler. Det kan gjelde om å utvikle bedre prestasjon på intern-kommunikasjon, eller å løse konflikter og klager internt og eksternt, eller utvikle prestasjonene for å bedre salgs-resultatene.
Snart 40 års jubileum
Morten Brandt har snart holdt på i 40 år som konsulent og foredragsholder. Tilbake i hans tidlige tider var det gjerne 8-10 anerkjente foredragsholdere, nå finnes det sikkert 1000 stk. Likevel, de beste skiller seg gjerne ut, og av artikkelforfatterens erfaring, er Morten Brandt fortsatt en av de som skiller seg ut. Han kan trygt anbefales!
Tre ulike typer foredragsholdere
I følge Brandt er det tre typer foredragsholdere. De med en historie, gjerne egen opplevelse, eller en kjendis om har oppnådd noe i livet. Type to er spesialistene, f.eks en som holder AI-kurs, eller bærekraft, for å nevne noe. Den siste typen, som Morten Brandt selv, er foredragsholderen som retter sitt innhold spesifikt mot publikummet. Salgslederen hos rørleggeren får da mest sannsynlig ulikt innhold enn partnerne i et tungt advokatbyrå.
Råd til håpefulle
Rådet Morten kan gi til fremtidige håpefulle foredragsholdere, er å være mindre opptatt av tittelen, og han anbefaler å se på mest mulig andre foredrag, for å lære av de beste. Det ligger mye jobb bak det å bli en god foredragsholder, så det er lurt å trene mye.
Næringspolitikk er viktig
Brandt er også opptatt av næringspolitikk, og støtter fullt opp om den gode jobben som gjøres i SMB Norge, for de minste bedriftene i Norge. Mange små bedrifter jobber hardt, og disse trenger et godt fellesskap, som kanskje ikke de største interesseorganisasjonene kan tilby like godt. Selv om man trenger litt “ordenspoliti” i næringslivet, som skatteetaten osv, så er det etter hvert blitt mye krav og rapporter for små bedrifter. Da er det viktig å stå samlet, og kanskje lære gode løsninger av hverandre.
Gründer igjen
Som populær konsulent og foredragsholder, skulle man tro Brandt har nok å gjøre i hverdagen, men han har likevel gått inn som gründer i Somsagt AS, sammen med spesialist Bård Fossli Jensen. Brandt er medeier og styreformann. Firmaet bistår helsepersonell i opplæring av best mulig pasient-kommunikasjon.
Et dårlig førsteinntrykk, kan være best
Morten Brandt viser til forskning som viser at et dårlig førsteinntrykk ofte gir de beste vennskap i ettertid. Det er viktig å gi folk en sjanse, alle mennesker har tilgang til både negative og positive versjoner av seg selv. Møt derfor folk med respekt og nysgjerrighet, mener Morten. Kommunikasjon og kroppsspråk kan fort misforstås, så døm ikke andre mennesker etter første møte.
Nysgjerrig livs-utforsker
Brandt er en nysgjerrig utforsker av det meste her i livet. Psykologi er intet unntak for denne nysgjerrigheten. Brandt elsker å treffe nye mennesker og forsøke å forstå hvordan de tenker, og fungerer psykologisk. Nysgjerrigheten på det meste har han hatt med seg hele livet, og spør han gjerne om vin, kjøtt, eller sigarer, Brandt har forsket på det meste!
“Relasjons-kontrakt”
All kommunikasjon tar utgangspunkt i en relasjon. Disse bestemmer enten formelle eller uformelle “kontrakter”, disse kan selvsagt være i forandring underveis i livet, men store avvik kan ødelegge relasjoner, og det er viktig å være bevisste på sine egne “relasjons-kontrakter”, med folkene i ditt liv, i følge Brandt.
Ikke sirkus og begravelsesbyråer
Morten Brandt har i nærmere 40 år holdt foredrag og utviklet bedrifter, ansatte og ledelse i nærmest alle mulige bransjer, men så langt har han ikke vært innom sirkus og begravelsesbyråer, og det virker han til å leve godt med så langt, i sin langvarige karriere.
Egentlig podcast
Vitebegjærlig som Brandt er, har han startet en helt fersk podcast, med sin kamerat Lars Grytbakk. Her skal de diskutere seg frem til hvordan ting egentlig henger sammen. Sammen skal de finne ut hva som ligger bak de faktaene vi gjerne tar for gitt i hverdagen.
Jakobsen og Brandt
Under årets gründer- og investorcruise, spilte reporter Klaus Jakobsen og Morten Brandt inn en podcast-episode for dinbedrift.no. Jakobsen lurer på hvordan Brandt har holdt ut konkurransen i snart 40 år, og ikke minst hvilke triks han har på lur, for å holde publikummet i sin hule hånd. Tilhørerne på cruiset hadde bare godord å si om både Brandt og de andre foredragsholderne, så det er bare å melde sin interesse for neste års investorcruise allerede nå!
Lytt til podcast-episode 93 fra dinbedrift.no, med Klaus Jakobsen og Morten Brandt her: