Mørke skyer over Arendalsuka for næringslivet

Årets Arendalsuke var klart preget av den såkalte dyrtiden, men kanskje er det også en underliggende tendens til å lage negative overskrifter blant en del av arrangørene?

Man sitter liksom ikke akkurat igjen med inntrykket: “Hipp og hurra, norsk næringsliv er bra!” etter en gjennomgang av programmet. Blant de over 2.000 foredragene og arrangementene var næringslivet mer skurkene enn helten i de fleste fortellingene.

Det virker som om brorparten av deltakerne har forsøkt å overgå hverandre i negative vinklinger. Skatteetaten er godt representert og deltar på så mange arrangementer at vi har spurt fungerende pressesjef i Skattedirektoratet, Erlend Fossbakken, om hvor mange foredrag de deltar på, og budsjettet for dette. Foredragstittelen “Jeg tjener gode penger, for jeg må vel ikke betale skatt av PayPal og Vipps?” er et foredrag rettet mot unge, i regi av Samarbeid mot svart økonomi, hvor Skatteetaten er sentral. Riktignok var gatene i Arendal så godt som blottet for unge mennesker, men ned fra hovedstaden kom de, kommunikasjonsrådgivere og direktører fra Skatteetaten, for å “mingle” og foredra.

Og hva sies om titler som: “Bør Norge ha en plan for sluttfasen?” Relativt dystert når vi leser at bakteppet for debatten var den evige debatterte klimakrisen. “Har havnasjonen Norge spilt fallitt?” , “Tar fleksibiliteten knekken på norsk arbeidsliv”, arrangert av Arbeidsforskningsinstituttet og OsloMet. “Har norsk næringsliv tatt innover seg det nye Norge?”.

“Stat og næringsliv som de kriminelles minibank og Skatteetaten som datasentral”. “Habilitet og interessekonflikter i norsk næringsliv – hvor går grensen og når påvirkes tilliten?”. Kunsten og kulturens betydning i krig, krise og dyrtid

Men hva skjedde når man legger inn søkebegreper som “Tjene penger”, “eksportere mer” eller “større profitt”? Da dukket ovennevnte foredrag om Vipps og PayPal opp, men ingen som tok sikte på å si noe om hvordan næringslivet kan bli mer profitabel.

Det er kanskje en fjern drøm, men en dag blir det kanskje like populært å snakke om å tjene penger og skape vekst for næringslivet, som det er å snakke om miljø. I årets Arendalsuke avholdes hele 169 foredrag med ordet miljø i seg.