Kunstig intelligens (KI) preger næringslivets strategier og løfter effektivitet og innovasjon. Men mens fokuset rettes mot teknologi, vokser andre trender i arbeidslivet og næringsstrukturen i det stille – mindre flashy, men like viktige. Statistikken avslører at ikke alt kan rasjonaliseres bort.
Lavteknologiens fremmarsj er tydelig. I Norge øker interessen for lokal produksjon og håndverk. NHO Mat og Drikke melder 8 % omsetningsvekst i lokalmat i 2023 (nyere tall er foreløpig ikke tilgjengelig). Globalt ser vi lignende bevegelser: I USA vokste håndverksmarkedet via Etsy med 11 % i 2023, mens Frankrike satser på “terroir”-produkter som vin og ost, opp 6 % i salg (Statista, 2024).
Forbrukere søker autentisitet som motvekt til algoritmer.
Psykisk helse i arbeidslivet tar plass. NAVs rapport (november 2024) viser at psykiske lidelser utgjør 24 % av sykefraværet hos menn og 30 % hos kvinner i Q2 2024 – opp 13 % og 16 % fra året før. Dette driver etterspørsel etter empatisk ledelse, med kurs fra Lederne i vekst. Internasjonalt rapporterer Gallup (2023) at 79 % av ansatte globalt foretrekker empatiske ledere, og i Storbritannia økte NHS’ ledertrening i empati med 15 % i 2024 etter økt sykefravær.
Mikroentreprenørskap erstatter plattformøkonomiens løsarbeid. I Norge vokser bruken av Tise og Substack for nisjevirksomheter. Globalt viser Etsy 11 % flere selgere i 2023, og i Japan har “solo-preneurs” økt med 9 % siden 2022 (OECD, 2024), drevet av fleksibilitet og ansvarlighet – ikke “unicorn”-jakt.
Eldre i arbeid endrer dynamikken.
SSB (2023) viser 15 % flere over 60 i Norge med enkeltpersonforetak siden 2020, som Stavanger seniorer i reiseliv. I USA jobber 25 % av over 65 deltid, opp 5 % fra 2021 (Bureau of Labor Statistics, 2024), ofte i konsulentroller. Japan, med verdens eldste befolkning, har doblet senioransettelser i omsorg siden 2020 (ILO, 2024), verdsettende erfaring.
Mens KI tar overskriftene, formes arbeidslivet av menneskelige og bærekraftige trender – i Norge som globalt. Teknologi er sentralt, men landskapet er bredere. De som ser det, vinner.