Lastebilnæringen i omstilling: Egentransport faller, stykkgods øker.

Shutterstock
Bilde: Shutterstock

Ferske tall fra SSB viser at i 2024 fraktet norske lastebiler totalt 254,9 millioner tonn gods innenlands, en nedgang på 2,7 % sammenlignet med 2023. Transportarbeidet — målt i tonnkilometer — var 22,3 milliarder tonnkm, som representerer en reduksjon på 1,3 % siden året før. Når man inkluderer internasjonal transport, steg totalsummen til 259,4 millioner tonn og 24,1 milliarder tonn km, og samlet sett innebar det et fall i volum og arbeid på henholdsvis 2,6 % og 1,5 % fra 2023. 

Internasjonal transport: stabil mengde, men kortere avstander

Godsmengden som norske lastebiler fraktet internasjonalt holdt seg på omtrent 4,5 millioner tonn mellom 2023 og 2024, men transportarbeidet falt med 5 %. Hovedårsaken er at gjennomsnittlig transportlengde sank fra 400,9 km per tonn i 2023 til 380,9 km i 2024

Effektivitet: lavere tomkjøring og kortere transportdistans er

Tomkjøringsandelen, altså andelen av kjørte kilometer uten last, falt fra 28,7 % i 2023 til 27,7 % i 2024 på innenlandske turer. Dette tilsvarer 595,8 millioner kilometer uten last totalt. Imidlertid økte tomkjøringsandelen på internasjonale turer fra 28,3 % til 33,8 % i samme periode

Skifte i transportform: fra egentransport til leie

Egentransport, der virksomheter frakter eget gods med egne biler, fortsatte å miste terreng i 2024. Andelen egentransport sank fra 29,3 % i 2023 til 24,0 % i 2024 målt i godsmengde, og tilsvarende andel i transportarbeid falt fra 15,6 % til 14,6 %.

Første kvartal 2025: noe stabilitet og endringer i varetype

I 1. kvartal 2025 ble det transportert omtrent 60 millioner tonn gods innenlands, omtrent samme nivå som i 1. kvartal 2024. Internasjonalt økte transportmengden med 4,7 % (til ca. 1,1 millioner tonn). Massetransport (stein, grus, sand med mer) utgjorde 44,7 % av godsmengden innenlands i denne perioden, ned fra 50 % året før. Bearbeidede varer og stykkgods utgjorde 18,7 % av mengden, men dominerte transportarbeidet ettersom disse godstypene typisk fraktes lengre avstander. 

Historisk perspektiv og utvikling over tid

Transportarbeidet med norske lastebiler i 1. kvartal 2025 utgjorde 93,8 % av totalen nasjonalt, mens innenlands transport utgjorde hele 98,2 % av godsmengden. Sammenlignet med tidligere år har transportarbeidet over tid vært nedadgående siden toppen i 2022, og transportmengden og -arbeidet er nå lavere enn tidligere trender skulle tilsi.

Mens godsmengden transportert med norske lastebiler holder seg relativt stabil, har transportarbeidet falt noe både nasjonalt og internasjonalt. Nedgangen skyldes i hovedsak kortere transportavstander utenlands og lavere tomkjøringsandel innenlands. Egentransport taper markedsandel til leietransport, mens varestrukturen endrer seg i retning av mindre massetransport og mer stykkgods og bearbeidede varer. Denne utviklingen peker mot bransjens økende fokus på effektivisering, optimalisering og tilpassing til mer konsentrerte logistikkmodeller.

Har du innspill til denne saken, eller andre saker?
Kontakt [email protected]