Ferske tall fra SSB viser at i 2024 fraktet norske lastebiler totalt 254,9 millioner tonn gods innenlands, en nedgang på 2,7 % sammenlignet med 2023. Transportarbeidet — målt i tonnkilometer — var 22,3 milliarder tonnkm, som representerer en reduksjon på 1,3 % siden året før. Når man inkluderer internasjonal transport, steg totalsummen til 259,4 millioner tonn og 24,1 milliarder tonn km, og samlet sett innebar det et fall i volum og arbeid på henholdsvis 2,6 % og 1,5 % fra 2023.
Internasjonal transport: stabil mengde, men kortere avstander
Godsmengden som norske lastebiler fraktet internasjonalt holdt seg på omtrent 4,5 millioner tonn mellom 2023 og 2024, men transportarbeidet falt med 5 %. Hovedårsaken er at gjennomsnittlig transportlengde sank fra 400,9 km per tonn i 2023 til 380,9 km i 2024
Effektivitet: lavere tomkjøring og kortere transportdistans er
Tomkjøringsandelen, altså andelen av kjørte kilometer uten last, falt fra 28,7 % i 2023 til 27,7 % i 2024 på innenlandske turer. Dette tilsvarer 595,8 millioner kilometer uten last totalt. Imidlertid økte tomkjøringsandelen på internasjonale turer fra 28,3 % til 33,8 % i samme periode
Skifte i transportform: fra egentransport til leie
Egentransport, der virksomheter frakter eget gods med egne biler, fortsatte å miste terreng i 2024. Andelen egentransport sank fra 29,3 % i 2023 til 24,0 % i 2024 målt i godsmengde, og tilsvarende andel i transportarbeid falt fra 15,6 % til 14,6 %.
Første kvartal 2025: noe stabilitet og endringer i varetype
I 1. kvartal 2025 ble det transportert omtrent 60 millioner tonn gods innenlands, omtrent samme nivå som i 1. kvartal 2024. Internasjonalt økte transportmengden med 4,7 % (til ca. 1,1 millioner tonn). Massetransport (stein, grus, sand med mer) utgjorde 44,7 % av godsmengden innenlands i denne perioden, ned fra 50 % året før. Bearbeidede varer og stykkgods utgjorde 18,7 % av mengden, men dominerte transportarbeidet ettersom disse godstypene typisk fraktes lengre avstander.
Historisk perspektiv og utvikling over tid
Transportarbeidet med norske lastebiler i 1. kvartal 2025 utgjorde 93,8 % av totalen nasjonalt, mens innenlands transport utgjorde hele 98,2 % av godsmengden. Sammenlignet med tidligere år har transportarbeidet over tid vært nedadgående siden toppen i 2022, og transportmengden og -arbeidet er nå lavere enn tidligere trender skulle tilsi.
Mens godsmengden transportert med norske lastebiler holder seg relativt stabil, har transportarbeidet falt noe både nasjonalt og internasjonalt. Nedgangen skyldes i hovedsak kortere transportavstander utenlands og lavere tomkjøringsandel innenlands. Egentransport taper markedsandel til leietransport, mens varestrukturen endrer seg i retning av mindre massetransport og mer stykkgods og bearbeidede varer. Denne utviklingen peker mot bransjens økende fokus på effektivisering, optimalisering og tilpassing til mer konsentrerte logistikkmodeller.