Lar du konkurrenten brenne ned huset ditt?

Partnerinnhold levert av:

De aller fleste gangene her i livet når vi tar en risiko, så vet vi at vi gjør det. Når vi foretar en potensielt farlig forbikjøring, når vi satser litt mer enn vi har råd til, eller når vi lar være å høre når noen sier fra om at det vi gjør kan være farlig. 

Men ville du satset på ikke å forsikre huset eller tingene dine? Sannsynligvis ikke, fordi, selv om du ikke tror det skal brenne eller skje et innbrudd der, er du ikke villig til å ta sjansen. Det er dette som er å være bevisst på verden rundt seg.

Derfor er det merkelig at mange bedrifter fortsatt lar være å sikre seg mot de aller verste angrepene som kan komme mot din bedrift, nemlig tyveri av dine «immaterielle verdier». Og dersom en IKKE har sikret seg mot dette, risikerer man mye hver eneste dag. 

Du spiller rett og slett en form for russisk rulett med alt du eier og har, I et spill der innsatsen er maksimal hele tiden, og tapene fort kan bli gigantiske. Problemet her er at de fleste som spiller, ikke en gang vet at de deltar.

Sikre verdier du ikke visste du hadde

Dersom du i stedet tenker over hva du sitter på og er bevisst verden rundt deg vil du klare å verne dine immaterielle verdier. Disse verdiene er summen av det bedriften din består av, men noe du kanskje ikke tenker over til daglig. 

Dette innebærer for eksempel din og andre medarbeideres fagkompetanse, bransjekunnskap og markedserfaring. Disse verdiene kan ofte utnyttes på en lønnsommere måte enn det gjøres til vanlig, og våre eksperter kan hjelpe deg med å finne de beste mulighetene til forbedring hos akkurat dere.

Det handler om å benytte dine immaterielle ressurser eller på engelsk din intellectual property (IP) for det de er verdt. Skal du få til det, må du investere, slik man må i all annen form for vekst i bedriften. 

En måte å investere i dine ressurser på, kan være å søke patent på en oppfinnelse bedriften har gjort, som tilfredsstiller kravene for å utløse et patent. Det er kanskje ikke så enkelt få til, men også her kan vi hjelpe deg. 

Når det er sagt – og gjort – kommer så det neste spørsmålet: Hva skal patentet brukes til?

 Det er ganske vanlig at man bruker et patent til å holde konkurrentene sine unna, og det er det jo mulighet for – der du finner det forsvarlig og økonomisk rimelig å ta ut patent. Slik kan bedriften din holde konkurrenter på avstand i en periode: Du har monopol. Men dette er en ganske defensiv måte å bruke et patent som virkemiddel.

Skape profitt av verdier

Et patent kan nemlig benyttes på en langt mer økonomisk spennende måte, du kan utnytte det som en kommersiell ressurs. Sammen kan vi se på mulighetene du har for å utnytte dine immaterielle ressurser på en helt ny og mer effektiv måte enn før.

Vi kan vise deg muligheter til å øke din omsetning, hjelpe deg å gå inn i nye markeder, og kanskje det de færreste utnytter godt nok: Å finne nye samarbeidspartnere. Dette gjør at du kan nå mye lenger med dine produkter enn du ellers ville ha gjort, og det er bare toppen av isfjellet.

Nye samarbeidspartnere kan gi deg kunnskap om tilgjengelig teknologi som du ikke hadde fra før, og tilgang på teknologi som kan utvikles til en mer innbringende virksomhet med dine ressurser. Dette kan også føre til dypere innsikt i det konkurrentene dine driver med, og samlet sett gi deg et fortrinn i en verden i stadig endring.

Med våre tjenester kan vi sette deg i en bedre konkurranse-posisjon enn tidligere, og også som en mindre bedrift oppleve at du kjenner dine ressurser bedre, og kan møte markedets utfordringer på en bedre forberedt måte.

Varemerke

Det er ikke alle produkter og ideer som lar seg patentere, og det er også stor forskjell på patenter. Noen er jo så unike at de er enkle å forsvare, mens andre er svakere, fordi det i grunnen dreier seg om en produktutvikling som konkurrentene kan omgå på ulike måter.

Men hva skjer så? Du har brukt penger på et patent, markedsføring og kundepleie, i den tro at du var alene om ideen. Så kommer det plutselig noen andre på markedet med en etterligning som de sier er bedre enn ditt produkt, og kanskje også billigere. Hvis kvaliteten da er lavere, noe den ofte er, kan omdømmet ditt fort bli skadet eller til og med ødelagt, på grunn av den feilaktige sammenblandingen mellom ditt og konkurrentenes dårligere produkt.

Våre samarbeidspartnere, har allerede fått solid kjennskap til mulighetene for å registrere et godt varemerke. Dette er et varemerke som identifiserer ditt produkt på en god måte, har et design som gjør at det er lett å gjenkjenne, og ikke minst beskytter deg.