Når vi tenker på korrupsjon, ser vi kanskje for oss lyssky avtaler og kontanter under bordet. Men en ny, omfattende rapport avdekker at det virkelige problemet i norsk kommunesektor er langt mer utbredt, og langt mer utmattende: et konstant press for å bøye reglene.
Rapporten, utarbeidet av Samfunnsøkonomisk Analyse for KS, gir et dyptgående innblikk i etikken i Norges kommuner og fylkeskommuner. Hovedbudskapet er på mange måter betryggende: Bare 21 av kommunene som deltok i undersøkelsen har hatt hendelser med korrupsjon de siste tre årene. Korrupsjon i sin mest alvorlige form er altså et sjeldent problem i norsk offentlighet.
Men under overflaten lurer en langt mer alvorlig utfordring. Rapporten skiller nemlig mellom grov korrupsjon og den mer utbredte uetiske atferden. Og her er tallene dramatiske. Nærmere halvparten av alle ordførere og ledere, 44 prosent, kjenner til situasjoner hvor det har vært forventninger om å oppføre seg uetisk eller å ta imot utilbørlige fordeler. Det er nesten like mange som har opplevd det selv: 48 prosent av respondentene har vært utsatt for slikt press.
Rapporten sammenligner dette lave omfanget av faktisk korrupsjon med den utbredte forekomsten av uetisk atferd, og peker på at det er stor forskjell mellom de to. Det er denne subtile, men vedvarende påvirkningen som er den virkelige trusselen mot integriteten i kommunesektoren.
Eksempler på uetisk adferd
Rapporten inneholder ingen spesifikke case-studier med navn på kommuner, men den peker på en rekke konkrete eksempler på uetisk atferd som lederne møter i hverdagen:
Favorisering: Den mest utbredte formen for press handler om å favorisere enkeltpersoner eller grupper. Dette kan være alt fra å gi en spesiell leverandør en fordel i en anbudsprosess til å sikre at en bestemt bygge- eller reguleringssak blir godkjent.
Habilitetsutfordringer: Mange situasjoner dreier seg om utfordringer med habilitet, hvor ledere eller folkevalgte havner i en situasjon der deres personlige interesser kan påvirke offentlige beslutninger.
Misbruk av stilling: Eksempler inkluderer situasjoner der ansatte har misbrukt sin stilling eller kommunens avtaler for personlig vinning.
Press til å omgå regelverk: Rapporten viser at 28 % av lederne kjenner til at det har skjedd situasjoner hvor ansatte eller folkevalgte har omgått regelverk.
Press til å omgå regelverk: Rapporten viser at 28 % av lederne kjenner til at det har skjedd situasjoner hvor ansatte eller folkevalgte har omgått regelverk.
Disse negative funnene understreker at selv om korrupsjon er sjelden, er det et kontinuerlig behov for å jobbe med etikk og integritet. Den utbredte uetiske atferden viser at det er mange gråsoner som krever oppmerksomhet og tydelige retningslinjer for å unngå at samfunnets tillit undergraves.