KI på Google gir store endringer for nettsider og annonsører

Googles innføring av KI-genererte svar (AI-overviews) i søkemotoren har snudd opp-ned på trafikkmønstrene på nettet. Mange nettsteder – både norske og internasjonale – melder om betydelig færre besøkende og lavere annonseinntekter som følge av de nye funksjonene. Når brukerne får svar direkte på Google-siden, klikker de sjeldnere på organiske søkeresultater og annonser.
Norske aktører rammes
I Norge har helsenettstedet NHI.no vært tidlig ute med å varsle om effektene. Redaktør Merethe Kvam forteller til Kode24.no at det har vært «en nedgang de siste månedene som direkte kan knyttes til oppsummeringer fra KI». Dette illustrerer hvordan også små og mellomstore norske nettsteder kan tape synlighet og inntekter som følge av endringen.
Internasjonale selskaper opplever dramatisk fall

Utviklingen er ikke unik for Norge. Store internasjonale publisister som The Guardian, og ledende innholdsplattformer som New York Times, Reddit og Quora, har registrert betydelige fall i søketrafikken når Google og andre søkemotorer plasserer KI-oppsummeringer øverst. Analyser fra Authoritas peker på at nettsteder kan miste opptil 79–80 % av trafikken dersom de havner under slike KI-svar. Dette gjelder særlig informasjonsnettsteder, nettleksikon, sammenligningstjenester og bransjemedier.

Ekspertene spår endring i annonsemarkedet

Eksperter og analysehus, blant annet Gartner, har anslått at store merkevarer globalt kan miste opptil halvparten av søketrafikken sin på sikt dersom kunstig intelligens blir normen i søkefeltet. Ifølge bransjekommentatorer skjer nå et kappløp om å bli synlige i KIsammendragene – ikke bare å ligge øverst i søkeresultatene som før.

Allerede nå ser vi tegn til at mange bedrifter og markedsførere eksperimenterer med nye strategier. I enkelte bransjer rapporteres det om økt etterspørsel etter tiltak som gir synlighet på YouTube og utenfor Google, og flere annonsører ser mot andre kanaler for å få tilbake tapt trafikk og målbare resultater. Dette understøttes av bransjeanalyser internasjonalt som spår at markedsføringsbudsjetter i økende grad vil fordeles bredere.

Hvilke kanaler som får glede av denne enorme sekken med markedsføringspenger vet ingen. PR, produktplasseringer, events? Noen som finner ut av dette kommer til å bli veldig rike.

Har du innspill til denne saken, eller andre saker?
Kontakt [email protected]