Utviklingen er ikke unik for Norge. Store internasjonale publisister som The Guardian, og ledende innholdsplattformer som New York Times, Reddit og Quora, har registrert betydelige fall i søketrafikken når Google og andre søkemotorer plasserer KI-oppsummeringer øverst. Analyser fra Authoritas peker på at nettsteder kan miste opptil 79–80 % av trafikken dersom de havner under slike KI-svar. Dette gjelder særlig informasjonsnettsteder, nettleksikon, sammenligningstjenester og bransjemedier.
Ekspertene spår endring i annonsemarkedet
Allerede nå ser vi tegn til at mange bedrifter og markedsførere eksperimenterer med nye strategier. I enkelte bransjer rapporteres det om økt etterspørsel etter tiltak som gir synlighet på YouTube og utenfor Google, og flere annonsører ser mot andre kanaler for å få tilbake tapt trafikk og målbare resultater. Dette understøttes av bransjeanalyser internasjonalt som spår at markedsføringsbudsjetter i økende grad vil fordeles bredere.