Investorer til sjøs: fag, nettverk og snubleflaks på vei til København

Kaffe i hånden, horisonten i sikte og summing fra små grupper som allerede har kastet seg inn i diskusjoner om politikk, kapital og innovasjon. Ombord på danskebåten møttes investorer, beslutningstakere og gründere på Investorcruise – en båttur lastet med foredrag, nettverk og luksus på vei til København og TechBBQ.

Velkommen ombord

– For første gang arrangerer vi et rent investorcruise, forteller Jørund Rytman fra SMB Norge, og ønsket velkommen i et av skipets konferansesaler.

I salen fulgte investorer, business angels, politikere og bedriftsledere oppmerksomt med. Blikkene var rettet mot scenen, og flere nikket gjenkjennende mens samtalene fortsatte å spinne rundt økonomi, innovasjon og politikk.

Rytman understreket at målet med turen var å skape en møteplass utenfor de tradisjonelle rammene. – Vi ønsker at folk skal møtes, snakke sammen og oppdage nye muligheter. Det handler like mye om nettverket vi bygger som om foredragene vi hører, sa han.

Politikk og investeringer

Aller først på programmet sto sjeføkonom Terje Strøm fra SMB Norge. Han stilte spørsmålet mange hadde ventet på: Hvordan vil høstens valg påvirke norsk næringsliv og investeringsklima?

– Hvis dagsordenen domineres av forsvar og sikkerhetspolitikk, har borgerlig side en bratt oppoverbakke. Blir valget derimot et spørsmål om folks privatøkonomi, står Høyre og FrP sterkere, sa Strøm.

Han minnet også om at 1,3 millioner nordmenn jobber i små og mellomstore bedrifter, tilsvarende 70 prosent av privat sektor. – Likevel snakker vi mest om olje og eksport. Det er et paradoks, mente han.

Forventningene i salen var høye. Noen noterte, andre lente seg tilbake med armene i kors. Da Strøm hevdet at en borgerlig valgseier kunne gi “10 prosent økt kapitaltilgang på fem års sikt”, nikket flere av de tilstedeværende investorene gjenkjennende.

Et liv i mediestorm

Da Espen Tingvoll Teigland Investornytt tok ordet, valgte han å starte et helt annet sted enn i finansmarkedet. Han delte en personlig historie om en periode der han ble urettmessig siktet og hengt ut i media – en opplevelse som satte både karriere og privatliv under hardt press.

– Å stå i en personlig storm for noe du ikke har gjort, og samtidig bli eksponert i mediene, var ekstremt tøft, fortalte han.

Opplevelsen ble et vendepunkt. I stedet for å trekke seg tilbake valgte Teigland å bruke energien til å bygge noe nytt. Han etablerte Investornytt, som først var en enkel blogg, men som i dag har vokst til en plattform med titusenvis av lesere og flere tusen betalende abonnenter.

Gjennom Investornytt har han satt søkelys på etterretning og kildekritikk i finansmarkedet – og hvor viktig det er å forstå motivene bak informasjonen som sirkulerer.
– I finans er det ekstremt mye desinformasjon. Det er alltid noen som har et motiv for å få deg til å kjøpe eller selge. God informasjon er det du setter sammen selv, ikke det du får servert, sa han.

Budskapet hans var tydelig: å lykkes i finans handler ikke bare om å tolke tall, men om å navigere i et landskap der interesser og agendaer former virkelighetsbildet.

Innovasjon som motor

Mot kveld kom Truls Berg på scenen. Han har vært med å starte 14 selskaper, bidratt til 1100 arbeidsplasser og leder i dag NorBAN og Nasjonalt Innovasjonsråd.

Han åpnet med et spørsmål: Hva er egentlig innovasjon?

Flere i salen kastet seg på da Truls Berg spurte hva innovasjon egentlig betyr. Forslagene kom raskt: “Nytt!” – “Nytenkende!” – “Forbedring!”

Berg nikket tilbakemeldende og smilte før han samlet trådene i sin egen definisjon:
– Om det ikke skaper verdi, så er det ikke en innovasjon.

Han la til at innovasjon ofte også handler om serendipity – eller som han selv kalte det på norsk: snubleflaks. – Du må legge til rette for å snuble over nye ideer og muligheter. Det er da verdien virkelig kan oppstå, forklarte Berg.

Han fortalte om både suksesser og feilgrep, og understreket at også mislykkede forsøk kan ha verdi. – F-A-I-L står for First Attempt In Learning. Vi må tørre å feile, ellers får vi aldri til noe nytt, sa han.

Blant poengene hans var viktigheten av inspirerte medarbeidere, prosesser som kan måle innovasjon og et mindset som legger lista høyt. – Hvis du jobber med innovasjon, bør ambisjonen være å slå Apple. Kanskje lykkes du ikke – men det er likevel et mer inspirerende mål enn å bare være best i egen bakgård, sa Berg.

Mellom foredrag og havutsikt

Mellom de faglige øktene var det tid til nettverksbygging. I loungen ble det diskutert rammevilkår, bærekraftige forretningsmodeller og kunstig intelligens, mens andre samlet seg rundt kaffekopper og croissanter for å dele egne gründererfaringer.

I skipets restaurant ble kvelden rundet av med en treretters middag. Rundt bordene var samtalene like varierte som deltakerne – fra unge investorer og gründere på jakt etter kapital til erfarne aktører med blikket mot nye muligheter.

– Du må legge til rette for å snuble over nye muligheter, sa Berg tidligere på dagen, og mange mente at det var akkurat det cruiset ga rom for.

Neste dag ventet København – og deltakelse på TechBBQ, Nordens største innovasjons- og teknologifestival, der over 10 000 investorer og gründere deltok. Ombord var stemningen forventningsfull.

– Dette cruiset er bare begynnelsen. Vi ønsker å skape en tradisjon, sa arrangør Jørun Ryman før skipet la til kai.

Cruiset ble dermed ikke bare en reise til København, men også en inngangsbillett til Nordens største møteplass for innovasjon og entreprenørskap.

Har du innspill til denne saken, eller andre saker?
Kontakt [email protected]