Icelandair styrker satsingen på Vestlandet: Nytt samarbeid kan gi vekst for lokale bedrifter

(F.v. foran) Stein Ove Rolland, adm. dir i Fjord Norge; Gísli S. Brynjolfsson, global markedsdirektør i Icelandair; (f.v. bak) Sigurlaug Petursdottir, kabinpersonale Icelandair; Axel Haraldsson, pilot i Icelandair. Foto: Erik Hatleli Aasen/Fjord Norge
Bilde: (F.v. foran) Stein Ove Rolland, adm. dir i Fjord Norge; Gísli S. Brynjolfsson, global markedsdirektør i Icelandair; (f.v. bak) Sigurlaug Petursdottir, kabinpersonale Icelandair; Axel Haraldsson, pilot i Icelandair. Foto: Erik Hatleli Aasen/Fjord Norge

Icelandair inngår samarbeid med Fjord Norge for å styrke reisetilbudet til Vestlandet. Det kan gi nye muligheter for små og mellomstore bedrifter i regionen.

Det islandske flyselskapet Icelandair annonserte denne uken at det inngår et omfattende samarbeid med destinasjonsselskapet Fjord Norge. Avtalen innebærer blant annet en utvidelse av flytilbudet til Bergen og et felles løft for å markedsføre Vestlandet internasjonalt. Målet er å gjøre regionen mer tilgjengelig for utenlandske reisende, spesielt fra Nord-Amerika og Europa.

Økt synlighet for Vestlandet

Samarbeidet mellom Icelandair og Fjord Norge handler ikke bare om flere flyruter, men om å styrke regionens posisjon som reisemål. Vestlandet skal i større grad profileres som en samlet destinasjon med spektakulær natur, unike opplevelser og et mangfold av lokale produkter og tjenester.
For små og mellomstore bedrifter i regionen kan dette bety økt trafikk, større markedstilgang og nye muligheter for samarbeid på tvers av bransjer. Turiststrømmen forventes å øke, særlig fra USA og Canada, der Icelandair allerede har et solid rutenett.

Betydning for lokalt næringsliv

Det økte reisetilbudet kan få stor effekt for bedrifter innen overnatting, transport, servering og opplevelsesnæringer. En sterkere internasjonal tilstedeværelse kan også gi vekstmuligheter for leverandører av lokale produkter – alt fra matprodusenter til håndverkere og kulturnæringer.
For mange SMB-aktører kan samarbeidet bidra til en mer stabil og forutsigbar turistsesong. Samtidig øker kravene til profesjonalitet, digital markedsføring og servicekvalitet. Med flere utenlandske gjester stilles det høyere forventninger til tilgjengelighet, språk og kundeopplevelse.

Et løft for regional verdiskaping

Fjord Norge har lenge arbeidet for å posisjonere Vestlandet som en bærekraftig og helårlig destinasjon. Samarbeidet med Icelandair forsterker denne strategien. Ifølge selskapene vil det legges vekt på grønne reisealternativer og miljøvennlig markedsføring.
For næringslivet i regionen kan dette være starten på et nytt kapittel: økt internasjonal oppmerksomhet, bedre transportinfrastruktur og sterkere samarbeid mellom reiselivsaktører og øvrige næringsdrivende.

Et marked i endring

I kjølvannet av pandemien har reiselivsnæringen endret seg. Reisende søker autentiske opplevelser og lokalt forankret verdiskaping. Nettopp dette er Vestlandets styrke – og her kan små og mellomstore bedrifter spille hovedrollen.
Samarbeidet mellom Icelandair og Fjord Norge er derfor mer enn et ruteopplegg. Det er et signal om at internasjonale aktører ser potensialet i regionen – og at Vestlandet står sterkt i konkurransen om fremtidens turister.

Har du innspill til denne saken, eller andre saker?
Kontakt [email protected]