Hvordan pitche til investorer?

Pitchboken -en innføring i retorikk 2.0. Hegnar Media, Steinar Hoel Korsmo.
Bilde: Pitchboken -en innføring i retorikk 2.0. Hegnar Media, Steinar Hoel Korsmo.

Pitchboken -en innføring i retorikk 2.0

Under investorcruiset tidligere i høst tok vår reporter Klaus Jakobsen en prat med forfatter Steinar Hoel Korsmo. På Hegnar media utga han i 2023 ut Pitchboken -en innføring i retorikk 2.0. Boken for alle som vil bli en profesjonell pitcher.

Reporter Klaus Jakobsen og forfatter Steinar Hoel Korsmo.
Reporter Klaus Jakobsen og forfatter Steinar Hoel Korsmo.

Hva er en pitch?

Artikkelforfatteren sliter med å henge med, men grunnlegger av Seed Forum, Hoel Korsmo, har over 20 års erfaring med kursing og trening av håpefulle gründere som vil selge inn sine idéer til investorer. En pitch er en inntil 10 minutters presentasjon, i ulike formater, presentert til investorer eller kjøpere.

Lang erfaring

Steinar Hoel Korsmo har lang erfaring innen gründermiljøet, og selv om det er “tøffe tider” i Norge, finnes det alltid områder i verden hvor man kan finne investorer. Hans erfaring er at man ikke bør låse seg fast til lokale investorer, men søke ut i verden, og da behøves god trening og godt innhold i din pitch.

Trenger trening

I Korsmos erfaring tror mange at de er gode pitchere fra før, men det er ikke hans erfaring. Selv de beste trenger mye trening og repetisjon, for å bli gode. Tar du denne jobben seriøst vil du nå frem blant investorer på en helt annen måte, enn om du bare skal være deg selv.

Glitrende pitch-foredrag fra Steinar Hoel Korsmo, under gründer- og investorcruise.
Glitrende pitch-foredrag fra Steinar Hoel Korsmo, under gründer- og investorcruise.

Emerging markets

Emerging markets (tidligere omtalt som utviklingsland) er i sterk vekst i følge Steinar Hoel Korsmo. Det er viktig å ikke begrense sine investeringer bare til lokalmarkedene, og Hoel Korsmo bidrar gjennom sitt nettverk, iHub, ofte i emerging markets, med å la investorer og gründere finne hverandre.

Går seg fast i babyen

Gründere ender fort opp med, når de skal pitche sine ideer til investorer, å snakke i hjel potensielle partnere. Mange detaljer om “babyen” sin, dvs. at de forklarer sitt produkt for detaljert, og for lenge. Derfor har Hoel Korsmo, ut av lang erfaring skrevet Pitchboken, slik at gründere blir flinkere. Det å være proff, og ta jobben seriøst vil lønne seg, spesielt opp mot proffe investorer, som må lytte på veldig mange andre aktører i løpet av et år.

Ulike kulturer

Gjennom boken vil du også kunne lære deg litt om de ulike internasjonale kulturene, og forskjellene du må ta hensyn til. Nordmenn er ofte litt direkte og utålmodige, og dette fungerer dårlig i andre lands kulturer. Det er gjerne mange hensyn å ta, som er lette å glemme for en enkel nordmann.

"Think big, kill modesty", Steinar Hoel Korsmo.
“Think big, kill modesty”, Steinar Hoel Korsmo.

Dale Carnegie

Artikkelforfatteren er stor fan av Dale Carnegie og hans bok How to win friends, utgitt i 1936, men fortsatt aktuell. Hold ting enkelt og lytt med ekte engasjement, men selv artikkelforfatteren må bare akseptere at investorpitcher nok krever en touch av Steinar Hoel Korsmo-læring, så kjøp boken, den finner du her.

“Think big, kill modesty”, sier Steinar Hoel Korsmo, lytt til episode 96 av SMB Norge Podcasten for å høre mer: