Høyt og tydelig

Høyt og tydelig, Foto: Andrea Piacquadio
Bilde: Høyt og tydelig, Foto: Andrea Piacquadio

Ved årets start relanserte vi nettsiden dinbedrift.no som frittstående nettavis. Tidligere var dette et nettsted for medlemmer av SMB Norge som kombinerte medlemsinformasjon med relevante nyhetssaker.

Nå skal dinbedrift.no rendyrkes som selvstendig og uavhengig nettavis med daglige oppdateringer på nyhets- og aktualitetsstoff om næringspolitikk, økonomi og samfunnsliv. Medlemmer av SMB Norge må derfor fremover forholde seg til smbnorge.no for informasjon og kommunikasjon knyttet til deres medlemsforhold.

SMB Norge, eier av dinbedrift.no, lanserte nylig slagordet «Høyt og Tydelig». Dette slagordet vil også være gjeldende for dinbedrift.no, selv om det ikke vil rokke ved nettavisens frie og uavhengige stilling. Styret til dinbedrift.no, Karl-Anders Grønland og Jørund H. Rytman, er kjente nøkkelpersoner fra SMB Norge, og vi ser det som relevant å stille disse to noen spørsmål nå ved relanseringen av dinbedrift.no:

Karl-Anders Grønland er styremedlem i Din Bedrift AS og leder av forbundsstyret til SMB Norge. Han er advokat og jobber hovedsakelig med selskapsrettslige problemstillinger i advokatfirmaet SGB, der han er styreleder og partner.

Karl-Anders Grønland, Styreleder SMB Norge. Foto: SMB Norge

Hvorfor etablerer SMB Norge dinbedrift.no som en egen nettavis?

Som næringsdrivende i andre enn de aller største selskapene i Norge så savnes det et sted hvor man kan diskutere næringslivets virkelighet og utfordringer. Man behøver ikke å gå lenger enn til linkedin som jo har blitt en ny diskusjonsplass for SMB’ere, gründere og andre som er mer opptatt av å bake enn å spise kaka «Norge AS» for å se at det er et fravær av naturlige plasser for en korrekt virkelighetsbeskrivelse og et diskusjonsforum.

Ser man bort fra de store selskapene eller store nyheter knyttet til hus-, hytte-, båt og bilkjøp er de fleste andre nyhetssteder lite opptatt av hva som skjer i hverdagsnæringslivet. Interessen i hvordan det går når fastlands-Norge vokser med 0,6 %, mens inflasjonen er langt høyere for bedrifter og arbeidsplasser er det få som snakker om, og ikke i hvert fall ikke om de 99 % av bedriftene som er SMB’ere og daglig føler på konsekvensene av dagens politikk.

Hva legger du i slagordet «Høyt og Tydelig»?

I høyt så legger jeg at vi skal bli hørt. I et nyhetsbilde og en samfunnsdiskusjon hvor interessen for SMB’ere i mediene er marginal så må vi gjøre det vi kan for at SMB’ernes synspunkter blir hørt.

I tydelig så legger jeg at ingen skal tvile på hva vi mener og hva vi ønsker skal skje.

Vil nærheten til SMB Norge kunne bli en utfordring for nettavisens selvstendige og uavhengige rolle?

Vi er den største næringslivsorganisasjonen (de andre er NHO og Virke) som ikke har noen medlemmer eller medlemsgrupperinger som står for mer enn 10 % av inntektene. SMB Norge er derfor i utgangspunktet en uavhengig organisasjon. Trolig er vi også den største uavhengige organisasjonen.

Spørsmålet er dermed om SMB Norge vil bruke dinbedrift.no til å tale sine standpunkter mer enn hva vi kunne ha gjort hvis vi ikke var eiere? Svaret på dette er at redaksjonsplakaten gjelder og at vi må bygge inn de samme mekanismer som Amedia og de tidligere Schibsted-avisene har når de eies av eierløse stiftelser i likhet med foreningen SMB Norge som jo også er eierløs.

Hva har man oppnådd med dinbedrift.no når vi snakker sammen om ett år?

All den tid vi ikke kan gå inn å styre den redaksjonelle linjen og den daglige driften så er det også vanskelig å artikulere forventninger. Jeg håper det blir et nettsted for de som er opptatt av hverdagen for norske bedrifter, ansatte og investorer kjenner til og regelmessig er innom.

Jørund H. Rytman er styremedlem i Din Bedrift AS og administrerende direktør for SMB Norge. Han var innvalgt på Stortinget fra Buskerud 2005–2017 der han satt i finanskomiteen, næringskomiteen og utenriks- og forsvarskomiteen. Jørund  var initiativtaker, medstifter og mangeårig styreleder av Norges Gründerforeningen.

Jørund H. Rytman – Foto: SMB Norge /Johnny Syvertsen

Hvorfor etablerer SMB Norge dinbedrift.no som en egen nettavis?

Vi har lenge savnet en nettavis som skriver om hverdagsnæringslivet. Journalister og reportere som utelukkende lager saker om små og mellomstore bedrifter. Gjerne også litt om de beslutninger som skjer i EU, som små og mellomstore bedrifter rammes av.

Vi har jo også observert og selv erfart at de etablerte nyhetsmediene ikke alltid stiller de spørsmålene vi selv mener burde vært stilt ansvarlige politikere på Stortinget og i regjeringen. For min del toppet det seg og ble meget tydelig under den tredje runden med Covid19-restriksjoner desember 2021, der regjeringen plutselig innførte alkoholforbud på serveringssteder. Ingen i media stilte spørsmålstegn og ba om beslutningsgrunnlaget til regjeringen. Ingen andre enn media fikk delta på pressekonferansene, men selv om pressekonferansene ofte var fulltallige var det ingen eller veldig få journalister som stilte spørsmålstegn til ekstremt inngripende tiltak som ikke hadde noen faglig begrunnelse eller forankret i forskning.

Først da SMB Norge truet med søksmål fikk pipen en annen lyd, og etter hvert stilte også media spørsmål. Og så viste det seg jo at det ikke lå noe faglig grunnlag bak beslutningen, og de opphevet alkoholforbudet. Dette gjelder veldig mange saker. Eksempelvis hvor skadelig formuesskatten har vært og er. Først nå det siste halvåret har noen journalister begynt å stille kritiske spørsmål, selv om formuesskatten har vært skadelig for norsk næringsliv i veldig mange år. Det samme ser vi med debatten om verdens høyeste sykefravær og sykelønnsordningen. Her har det nesten vært et samlet pressekorps som har gått i flokk og vært med på å frede sykelønnsordningen og i liten grad laget saker som har sett på hvilken konsekvens det har for gründere, startups og småbedrifter.

Les også:

Formuesskatten raserer næringsutvikling

Hva legger du i slagordet «Høyt og Tydelig»?

Spissformuleringer og klare budskap for å bryte lydmuren i media og overfor beslutningstakere. Vi skal synliggjøre stemmer fra hverdagsnæringslivet.

Vil nærheten til SMB Norge kunne bli en utfordring for nettavisens selvstendige og uavhengige rolle?

Dinbedrift.no skal følge god presseskikk og legger Pressens Faglige Utvalg sin Vær Varsom-plakat til grunn for arbeidet. Nettavisen har allerede fått egen redaktør, journalister og reportere. At avisen eies av SMB Norge, som er en interesseorganisasjon for små og mellomstore bedrifter fra hele Norges landstrakte land, vil nok være en styrke med tanke på å få tips om saker og hvordan det står til med norsk næringsliv, men redaktøren og redaksjonen skal ha en fri og uavhengig rolle med full frihet til mediets innhold og meninger.

Hva har man oppnådd med dinbedrift.no når vi snakker sammen om ett år?

Tror avisen har klart å få mange lesere og klart å etablere seg som en tydelig stemme og nisjeavis for bedriftsledere og eiere hos små og mellomstore bedrifter. Og like viktig, blir lest av de på Stortinget og de i regjeringen.

 

Dinbedrift.no har som mål å bli en ledende nettavis med nyhets- og aktualitetsstoff om næringspolitikk, økonomi og samfunnsliv, med ekstra fokus på SMB-sektoren.

Alle gamle og nye lesere er velkomne til å gi tips og tilbakemeldinger som er med å utvikle nettavisen i positiv retning på [email protected]