Ferd Sosiale Entreprenører (SE) endrer nå kurs fra tidligfaseinvesteringer til å satse på etablerte selskaper med dokumentert sosial effekt. Målet er å bidra til at flere løsninger med sosial verdi kan vokse og skape enda større samfunnseffekt, opplyser selskapet i Ferdmagasinet som kom ut i juni.
Etter flere år med investeringer i tidligfase-selskaper, retter Ferd SE nå blikket mot selskaper som både går i pluss og gjør verden bedre. Med vekstkapital, erfaring og et bredt nettverk ønsker Ferd å skalere sosiale innovasjoner til et nytt nivå.
– Vi beveger oss fra å være en form for venture-filantropi til å jobbe mer som vekstinvestor. Det betyr at vi bruker kapitalen vår – og ikke minst erfaringen og nettverket – til å hjelpe selskaper med sosial misjon å vokse videre, sier investeringssjef Espen Daae i Ferd SE til Ferdmagasins juniutgave.
Ferd SE ser etter selskaper som har bevist forretningsmodellen sin, med solid omsetning – gjerne over 10 millioner kroner – og som kan dokumentere konkret sosial effekt. Eksempler på utfordringer Ferd ønsker å bidra til å løse, er frafall i skolen og utenforskap i arbeidslivet.
– Vi er åpne for ulike bransjer, men løsningen må ha sosial effekt som en integrert del av forretningsmodellen. Det viktigste er at effekten er målbar og direkte koblet til kjernevirksomheten, sier Daae.
Ferd SE tilbyr fleksibel vekstkapital, med investeringsbeløp fra 5 til 50 millioner kroner, og tilpasser både eierskapsandel og tidshorisont etter behovet i selskapene. For Ferd handler avkastning ikke bare om kroner og øre, men også om dokumentert sosial effekt.
Tidligere investeringer med tydelig effekt
Ferd SE har tidligere bidratt til selskaper som:
- Gammel Nok, som hjelper seniorer tilbake i arbeid og dermed fremmer inkluderende arbeidsliv.
- auticon, et internasjonalt IT-konsulentselskap som ansetter personer på autismespekteret. auticon har etter fusjon med norske Unicus virksomhet i 15 land, med Ferd som største eier.
– Vi ser at flere av selskapene våre er i posisjon til å vokse videre og skape enda større samfunnseffekt. Det ønsker vi å bidra til, sier forretningsutvikler Ingrid Dukefoss Lange.
Nordisk satsing og samarbeid
Ferd styrker også innsatsen i Norden. Selskapet har investert i svenske Mindmore og i danske fond med fokus på sosial inkludering. Gjennom samarbeid med nettverk som Impact Europe og NorNAB, den norske foreningen for impact-investeringer, ønsker Ferd å bidra til å utvikle et sterkere økosystem for sosial innovasjon i regionen.
Bak satsingen ligger alvorlige utfordringer. Over 18 prosent av den arbeidsføre befolkningen i Norge står utenfor arbeid eller utdanning, inkludert 111.000 unge i alderen 20–29 år.
– Norge står foran store utfordringer. Vi trenger å mobilisere både unge og eldre for å sikre bærekraftige velferdsløsninger i fremtiden, sier Daae.