EU tar nye grep for å gjøre offentlige anskaffelser mer tilgjengelige for små og mellomstore bedrifter . Et nytt forslag legger opp til obligatoriske vurderinger av hvordan nye regler påvirker SMB, forenklede prosedyrer og sterkere digitalisering. Målet er å redusere byråkrati og øke konkurransen – men flere utfordringer gjenstår.
Offentlige anskaffelser har i flere tiår vært et viktig verktøy for å fremme EUs indre marked, sikre effektiv bruk av offentlige midler og legge til rette for rettferdig konkurranse. Regelverket har gradvis åpnet for å ivareta miljømessige og sosiale hensyn, men samtidig skapt et stadig mer komplekst system som har gjort det vanskeligere for små leverandører å delta.
I et nytt forslag som nå behandles i EU-parlamentets komité for det indre marked og forbrukervern (IMCO), står en obligatorisk SMB-test sentralt. Hensikten er å vurdere hvordan alle nye anskaffelsesregler vil påvirke små og mellomstore bedrifter, med mål om å sikre at reglene faktisk fremmer, snarere enn hemmer, SMBs deltakelse. Forslaget bygger videre på «Think Small First»-prinsippet fra EUs småbedriftslov i 2008, men løfter dette til et krav som skal gjelde systematisk.
Forslaget peker også på en bekymringsfull utvikling: offentlige anskaffelser brukes i økende grad til å oppfylle ulike politiske mål, blant annet knyttet til klima, sosiale forhold og innovasjon. Denne måloppfyllelsen har bidratt til å gjøre prosedyrer mer kompliserte, med det resultat at mange SMB-er og leverandører fra andre EU-land vegrer seg for å delta i anbudskonkurranser. Mindre deltakelse svekker konkurransen og kan gi dårligere resultater for offentlige innkjøpere.
Manglende åpenhet trekkes også fram som en alvorlig utfordring. Betenkningen viser til at mange kontrakter ikke kunngjøres bredt nok, og at utilgjengelige data kan åpne for favorisering eller korrupsjon – et problem som har fulgt offentlige anskaffelser helt siden EUs første direktiver på 1970-tallet.
Et annet sentralt punkt i kritikken er at offentlige kontrakter fortsatt ofte tildeles basert på laveste pris alene, til tross for at direktivene fra 2014 introduserte prinsippet om «beste forhold mellom pris og kvalitet». Forslaget etterlyser tiltak som kan bidra til å endre denne praksisen i større grad enn hittil.
For å redusere kompleksitet foreslår betenkningen bredere digitalisering og standardisering av kontraktsmaler. Digitalisering er allerede en del av EU-regelverket, men her understrekes behovet for å prioritere dette høyere for å senke kostnader og gjøre anbud mer tilgjengelige, særlig for SMB.
Blant forslagene er også en digital database med prekvalifiserte SMB-er, som kan inviteres til anbud uten å måtte gjennomgå tunge kvalifikasjonsprosesser hver gang. Et slikt system vil kunne gi små bedrifter raskere og enklere tilgang til offentlige kontrakter.
I lys av erfaringene fra koronapandemien og krigen i Ukraina foreslås det i tillegg et rammeverk for nødkjøp, som skal gjøre det mulig å handle raskt i krisesituasjoner, samtidig som konkurranse og åpenhet ivaretas.
Prosessen videre innebærer at IMCO-komiteen skal vedta sin posisjon innen utgangen av juli 2025. Deretter vil parlamentet sende sine anbefalinger til EU-kommisjonen, som ventes å legge fram konkrete forslag til reviderte anskaffelsesdirektiver i løpet av 2025–2026. Forhandlingene i Rådet kan deretter ta ytterligere 2–3 år før et endelig regelverk er på plass.