Det krever i gjennomsnitt 5 til 7 visninger for at folk skal huske din bedrift. 50% av alle markedsførere som har implementert en multikanalstrategi sier at de “vanligvis” eller “alltid” oppnår sitt økonomiske budsjett, i følge CMO by Adobe.
Er din bedrift synlig på tvers av flere kanaler, eller annonserer du kun i én kanal? Driver du en liten bedrift, er det svært viktig å være synlig i flere plattformer samtidig med tilpasset budskap, for å generere kunder på en mer lønnsom måte.
La oss si at en potensiell kunde Googler og finner fram til din bedrift. De besøker nettsiden din, men hopper av og glemmer deg. Om du ikke følger opp med relevante annonser i f.eks. Facebook eller Instagram i tillegg, så har du mest sannsynlig tapt denne muligheten.
Hvordan kan man best mulig kombinere flere kanaler for å sikre at målgruppen konverterer?
Studier viser at i enhver bransje, er ca. 3% av målgruppen din klare for å kjøpe ditt produkt eller tjeneste nå. Målrettede søkeannonser vil enkelt hjelpe deg å nå denne målgruppen. Men, de andre 97 prosentene av markedet, er ikke klare for å kjøpe nå. De leter etter løsninger og/eller er ikke helt sikre på om de har et behov i det hele tatt. Denne målgruppen må informeres og engasjeres regelmessig på andre måter.
Av denne grunn, er det veldig viktig ikke bare å benytte seg av én markedskanal, men å kombinere flere kanaler samtidig, slik at man blir synlig på flere steder med varierende og tilpassede budskap.
Schwartz-modellen: Kundens 5 bevisstheter
Tekstforfatteren Eugene Schwartz skriver i sin klassiske bok, Breakthrough Advertising, viktigheten av å forstå de ulike kjøpsfasene, eller rettere sagt – kundenes ulike bevisstheter (“Customer Awareness Stages”).
Eugene Schwartz identifiserte 5 faser av kundebevissthet: De mest bevisste (1), produktbevisste (2), løsningsbevisste (3), problemerkjennelse (4) og de helt ubevisste (5).
De tre prosentene nevnt først faller under; De mest bevisste (1), mens resterende 97% på de fire andre fasene.
Som du sikkert forstår, så krever disse ulike fasene tilpassede budskap, som gjør at man ikke kan kommunisere med de som er mest bevisste på samme måte som de som er ubevisste.
Ved å kombinere flere kanaler med tilpassede budskap utvider du kundetilgangen
Det som er svært interessant med Schwartz-modellen, er at man nesten på prikken kan kartlegge disse fasene til de ulike kanalene som er tilgjengelig i dag.
- 3% av målgruppen din er klare for å kjøpe nå. Denne målgruppen søker aktivt etter produkter og tjenester som du selger ved å søke med konkrete nøkkelord i bl.a. Google. Ved å sette opp målrettede Google søkeannonser som peker til relevante landingssider, vil du både tiltrekke og konvertere de som er kjøpeklare.
- 17% av målgruppen din er informasjonssøkende. De søker også aktivt, men er ikke helt klare for å kjøpe nå. Denne målgruppen kan du nå både på Google Søk og Google Display-nettverket ved å benytte en blanding av søkeord og interesser.
- 20% har erkjent at de har et problem. De vet at de har et problem/behov som må løses, men de søker ikke aktivt etter løsninger. Denne målgruppen vil du kunne nå ved å kjøre mer generelle kampanjer i Facebook, Instagram, YouTube osv., for å bygge bevissthet om at det er et behov.
- 60% vet ikke at de har et problem eller behov. Denne målgruppen må bli informert, undervist og engasjert om at det finnes en mulighet for en bedre, ønsket situasjon. Man underviser målgruppen ved å kjøre informative kampanjer på Facebook, Instagram, Youtube og også Google Display, som bygger tillit gjennom nyttig og relevant innhold.
Ved å forstå kundene dine på disse ulike fasene, vil du enklere kunne bygge en multikanalstrategi og tilpasse budskapene for best mulig effekt.