Please log in to view the contents

Beskytter du bedriftens viktigste verdier?

Av Hilde Vold-Burgess
September 2018

Mange bedrifter har ikke forstått viktigheten av det å beskytte sine immaterielle verdier. Selv om det ofte er disse verdiene som skiller bedriften fra konkurrentene og som kan gi det nødvendige konkurransefortrinnet for å lykkes i markedet.

 

De fleste bedrifter forsikrer firmabil, bygninger og andre fysiske gjenstander. De samme virksomhetene lar imidlertid ofte være å «forsikre» sine immaterielle verdier (IP) som design, varemerker eller idéen (innovasjonen) virksomheten er bygget på.

Dette til tross for at de immaterielle verdiene ofte står for 80 prosent av verdien i en vanlig bedrift, og at faren for inngrep i disse rettighetene stadig blir større.

Ofte blir vi først spurt om råd når noe har gått galt eller bedriften er usikker på hva som bør gjøres. Noen har kanskje kopiert bedriftens produkt, teknologi eller logo, eller gjort inngrep i andres rettigheter.

Andre er usikker på forskjellen mellom et patent og et varemerke. Noen tror de har funnet opp et nytt og banebrytende produkt, men det viser seg at dette allerede finnes. Fellesnevneren er ofte at utfordringene kan være forretningskritiske.

Da er det betryggende å vite at muligheten for å beskytte egen innovasjon er god. Det grunnleggende er å starter med en IP-strategi. En slik strategi må prioriteres på lik linje med en forretnings- eller markedsplan, og sees på som en investering og ikke en utgift.

quote

Hvordan lykkes med IP strategien din?

En IP strategi må prioriteres på lik linje med en forretnings- eller markedsplan, og sees på som en investering og ikke en utgift.

Hva bør bedriften gjøre å sikre sine immaterielle verdier og rettigheter? Acapo gir seks konkrete råd:

  1. Kartlegg hvilke immaterielle verdier som finnes i selskapet og sørg for å beskytte disse.
  2. Sørg for at alle parter er enige om eierforholdet til idé og konsept tidlig i et prosjekt for å unngå konflikter senere. Lag juridisk bindende avtaler partene imellom.
  3. Undersøk om det finnes lignende løsninger, design eller varemerker på nasjonalt eller internasjonalt nivå. Det er lett å tenke at den innovasjonen man sitter på er unik, mens løsningen i realiteten er funnet opp et annet sted i verden.
  4. Nyhetskravet. For å få innvilget patent er det strenge krav til at det man søker patent på ikke er gjort kjent for offentligheten.
  5. Hemmelighold derfor oppfinnelser og idéer inntil patentsøknad er innlevert. Vurder konfidensialitetserklæringer fra samarbeidspartnere.
  6. Få på plass en IP strategi og ha et aktivt forhold til denne.

Følger du disse enkle, men forretningskritiske rådene, vil bedriften din stå bedre rustet til å takle fremtidens marked. Det handler om å skape seg forsprang og handlingsrom!

Overvåk markedet og reager dersom noen trår deg for nære. Da opprettholder du best verdien av dine rettigheter og unngår at de svekkes eller skades av en tredjeparts aktiviteter.

Hilde Vold-Burgess
Hilde er advokat, partner og daglig leder i Acapo. Hun har det overordnede ansvaret for ledelse, utvikling og driften av selskapet og dets tre kontorer. Hilde har et stort engasjement for IP, og viktigheten av at norske bedriftsledere har fokus på de immaterielle verdiene, slik at disse aktivt og bevisst kan brukes for å nå bedriftens mål og visjoner.

Hun ble ansatt i Acapo i 2000, har vært partner siden 2003, og daglig leder siden desember 2009. Hilde har mange års erfaring innenfor IP og særlig med varemerke-, patent- og designrett, samt problemstillinger knyttet til markedsføring, navn- og domenerettigheter, og dessuten strategisk rådgivning, konflikthåndtering og prosedyre for myndigheter og domstoler. Før hun startet i Acapo hadde hun mange års erfaring fra offentlig forvaltning.

Hilde har juridisk embetseksamen fra Universitetet i Bergen (1994), samt spesialfag i europeisk markedsrett fra Universitetet i Oslo, og i EU- og EØS-rett fra Universitetet i Bergen.

Hilde er medlem av Den norske advokatforening (DNA), Norske Patentingeniørers Forening (NPF), International Federation of Intellectual Property Attorneys (FICPI) og International Trademark Association (INTA).

Hildes arbeidsspråk er norsk og engelsk.