Alle som driver en mindre virksomhet vet hvor sårbar bedriften er når man ikke får inn penger for varer eller tjenester man har levert. Her får du 6 gode råd så du unngår det i fremtiden.
Les også: Varsel om bokettersyn – Hva gjør jeg nå?
Kunden virket proff og kontrakten var så lukrativ at du ikke nølte med å si ja. Nå har du levert din del av avtalen men oppgjøret uteblir.
Betalingsevne
Kunden svarer hverken på telefon eller epost. Lønningsdagen nærmer seg og panikken begynner å stige. Hvordan kunne du havne i denne situasjonen? Det er en mager trøst at du hverken er den første eller siste som har opplevd å havne i denne vanskelige situasjonen.
– Det er en god leveregel å unngå å levere kostbare produkter eller tjenester til kunder som i utgangspunktet ikke har betalingsevne.
Advokat Hedvig Svardal, Bedriftsforbundet
Beste råd
Hvert eneste år hjelper Bedriftsforbundets erfarne advokat, Hedvig Svardal svært mange bedrifter med dette problemet. Her er hennes 6 beste råd for hvordan du kan unngå dette i fremtiden.
- Undersøk gjerne på forhånd om kunden er betalingsdyktig. Det er en god leveregel å unngå å levere kostbare produkter eller tjenester til kunder som i utgangspunktet ikke har betalingsevne (eller vilje).
- Vurder om du kan sikre deg pant i varene før overlevering (salgspant). Alternativt pant i andre verdier om du leverer tjenester. Husk at salgspant forsvinner dersom varen du har levert skal tilpasses eller endres. I denne situasjonen bør du sikre deg pant i noe annet.
- Hvis du allerede har overlevert materialer og tjenester til kunden er det viktig med tett oppfølgning av fakturakravet.
- Ved manglende betaling på forfall er rask oppfølgning av kunden nødvendig.
- Hvis kunden går konkurs er det normalt ingenting igjen til deg som kreditor.
- Bruk namsfogden hvis du må.