Små og mellomstore bedrifter vil gjerne ut i verden, men møter en vegg når de forsøker å eksportere. Forskningen viser at problemet sjelden er mangel på ambisjoner – det handler heller om for få venner utenfor landegrensene. Bedrifter uten internasjonale nettverk står ofte alene igjen, mens konkurrenter med kontakter i utlandet glir lettere gjennom både byråkrati, markedsadgang og kulturelle barrierer.
En studie fra Hanken School of Economics i Finland og Karlstad Universitet i Sverige (Haahti, Babakus & Yavas) viser at nordiske småbedrifter med aktive nettverk oppnår både høyere eksportvolum og bedre lønnsomhet. De uten slike relasjoner vurderte eksportbarrierene som langt mer hemmende. Også en rapport fra Nordregio i Stockholm peker på at internasjonale kontakter og regionale nettverk er blant de viktigste nøklene til suksess i nordiske SMB.
Hvem er det som lykkes?
Det er særlig tre typer selskaper som stikker seg ut i forskningen.
For det første er det teknologi- og kunnskapsbedrifter med spesialisert kompetanse. Forskning fra Fafo/AFI i Norge dokumenterer at bedrifter i kunnskapsintensive tjenester lykkes bedre med eksport når de har et nettverk av samarbeidspartnere ute. Norske software- og teknologileverandører til industrien er eksempler på dette i praksis.
For det andre lykkes småbedrifter som tidlig inngår i internasjonale verdikjeder. En analyse utført av Danmarks Statistik i samarbeid med Nordisk Ministerråd viste at små selskaper som ble koblet på globale verdikjeder gjennom store konsern, hadde betydelig lettere for å ekspandere internasjonalt enn de som sto alene.
For det tredje ser man at familiebedrifter med tydelig eksportvilje kan være mer utholdende. En rapport fra Universitetet i Gävle i Sverige om småbedrifter i Gävleborg-regionen konkluderte med at familieeide selskaper hadde større vilje til å investere langsiktig i eksport, og at denne utholdenheten ofte ga resultater selv når ressursene var knappe.