Ifølge en pressemelding fra International Federation of Robotics ble det i 2024 installert 30 650 industrielle roboter i EU-landenes bilindustri, en nedgang på fem prosent sammenlignet med året før. Dette faller særlig tungt, fordi bilsektoren tradisjonelt er blant de største kundene av robotteknologi og ofte ansvarlig for om lag en fjerdedel av alle robotinstallasjoner. Seks av EUs ti største bilproduserende land opplevde tosifrede reduksjoner i robotinvesteringer, noe som tyder på at nedgangen ikke bare er marginal, men bredbasert.
Tyskland – motoren som bremser
Tyskland, som stadig er EUs største bilprodusent, bærer også den mest alvorlige nedgangen. I 2024 ble det installert 6 932 roboter i bilproduksjon der, en reduksjon på 25 prosent sammenlignet med 2023. Dette markerer en betydelig svekkelse i sektoren som tidligere sto for mer enn 40 prosent av landets totale robotinstallasjoner. Mens Tyskland i 2021 sto for rundt 35 prosent, sank andelen i 2024 til 26 prosent av nasjonens robotinstallasjoner.
Store fall i flere EU-land
Nedgangen er ikke begrenset til Tyskland. I Frankrike falt investeringene med 41 prosent, i Tsjekkia med 28 prosent, mens Slovakia opplevde hele 75 prosent reduksjon. Også Italia, Romania og flere andre land rapporterte markante nedganger, noen helt ned til halvparten av tidligere nivåer. I kontrast til denne trenden stakk Ungarn seg ut som et unntak: landet rapporterte en økning på over 300 prosent, drevet av store nye prosjekter i bilindustrien som sto for majoriteten av nasjonens robotinstallasjoner i 2024.
Årsaker til nedgangen
Flere faktorer peker seg ut som mulige forklaringer på investeringsbremsen i bilindustrien. Etterspørselen etter elbiler har vært lavere enn ventet, noe som reduserer insentivet for økt automatisering. Samtidig preger usikkerhet i både nasjonal og internasjonal politikk beslutningstakere, som velger å avvente store investeringer. I tillegg kan kombinasjonen av sterk konkurranse, press på marginer og kapasitetsbegrensninger i forsyningskjeder dempe lysten til kostbare teknologiinvesteringer.
Utsikter framover
Bilindustrien i EU vil i 2025 neppe fungere som en vekstmotor for robotindustrien slik den har gjort tidligere. Fortsatt lav etterspørsel og politisk usikkerhet kan holde investeringene tilbake, selv om handelsavtalen mellom EU og USA inngått i juli gir et lysglimt av håp. Eksperter er forsiktige i sine prognoser for 2026, men det er en viss enighet om at installasjonstallene kan ta seg opp igjen i 2027 og 2028 – spesielt hvis bilindustrien stabiliserer seg og investeringsviljen gjenopprettes.