Europa fremstår stadig mer som et kontinent der byråkratiet vokser raskere enn konkurransekraften. Mens EU i utgangspunktet ble bygget på en visjon om fri flyt og markedsåpning, peker stadig flere analyser på at unionens institusjonelle utvikling har skapt et system som legger tunge byrder på bedriftene.
ECIPE: En “besettelse” av byråkrati
I en rapport fra European Centre for International Political Economy (ECIPE) beskrives EUs reguleringsiver som en «misguided obsession with bureaucracy». Analysen fremhever hvordan stadig mer komplekse regelverk gjør det vanskelig for bedrifter å vokse. Det som skulle styrke kontinentets konkurransekraft, blir i stedet en bremsekloss for innovasjon og verdiskaping.
Uforholdsmessig byrde på SMB
Små og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør mer enn 90 prosent av alle virksomheter i Europa. Likevel rammes de hardest av regulatoriske byrder. Tyske DIHK har påpekt hvordan mindre aktører må oppfylle de samme kravene som internasjonale konsern, men uten ressurser til egne compliance-avdelinger. Resultatet er at kapital og tid trekkes bort fra produktutvikling og vekst, og inn i rapportering og dokumentasjon.
Særlig innen bærekraftsrapportering beskrives situasjonen som uholdbar. CEPS (Centre for European Policy Studies) har kalt dette en «sustainability reporting overload» og argumentert for at systemet er blitt så detaljert og overlappende at det i praksis hemmer innovasjon i stedet for å fremme den.
Internasjonal konkurranse
OECD peker på at SMB i Europa allerede har lavere produktivitetsvekst enn sammenlignbare bedrifter i USA og Asia. Når regelverkene samtidig blir stadig mer komplekse, skapes et konkurransehandicap. Amerikanske og asiatiske bedrifter kan skalere raskere i enklere rammevilkår, mens europeiske aktører binder opp ressurser i compliance.
Denne utviklingen understøttes også av analyser fra Bruegel, som har vurdert EUs forsøk på å forenkle lovgivning. Ifølge thinktanken har initiativene hatt «blandede resultater», og i praksis har det ofte blitt lagt til nye lag av regulering snarere enn en reell reduksjon i byråkrati.
Strukturell utfordring
Det som fremstår tydelig er at problemet ikke bare er knyttet til enkeltdirektiv, men til summen av kravene. Mangelen på samordning og tilbøyeligheten til å regulere i detalj skaper en strukturell belastning. Bedriftene møter ikke bare økte kostnader, men også uforutsigbarhet, ettersom reglene endres hyppig og ofte implementeres ulikt i medlemslandene.
For SMB betyr dette at investeringer utsettes, vekstmuligheter begrenses og innovasjon hemmes. I ytterste konsekvens svekker det Europas evne til å hevde seg i den globale konkurransen.
Konklusjon: Europa på overtid
Flere toneangivende analyser – fra ECIPE, DIHK, CEPS, Bruegel og OECD – peker på det samme: EUs byråkrati er i ferd med å undergrave næringslivets dynamikk. Fremfor å fungere som en plattform for vekst, oppleves unionen som en regulatorisk labyrint.
Skal Europa gjenvinne konkurransekraften, må byråkratiet kuttes ned til et nivå som står i forhold til bedriftenes virkelighet. Hvis ikke, risikerer kontinentet å fortsette på en kurs der det er institusjonene selv – ikke konkurrentene utenfra – som blir den største trusselen mot fremtidig verdiskaping.