Sticos Personalhåndbok sørger for at arbeidstakeren alltid har tilgang til oppdatert informasjon om arbeidsforholdet sitt. Fordelene med Sticos Personalhåndbok er mange, blant annet kan leders tid frigjøres til andre oppgaver.
Ledere med personalansvar mottar mange og varierte spørsmål fra sine arbeidstakere angående arbeidsforholdet. Eksempelvis: Hvor mange “syke barn-dager” har jeg? Hva opptjener jeg i pensjon? Hva er reglene for arbeidstid hos oss?
Reglene endrer seg stadig, det er derfor ikke uvanlig at ledere bruker mye tid på å finne svar.
Sticos personalhåndbok bidrar til at arbeidstakeren raskt selv kan finne svar på sine spørsmål om arbeidsforholdet, uten å involvere leder. Dersom arbeidstakeren likevel retter spørsmålet til leder og leder ikke finner svar, har Sticos en fagsupporttjeneste som leder kan benytte for hjelp. Sticos besvarer vanligvis henvendelsen innen én virkedag.
Personalhåndbøkenes innhold
Arbeidstaker skal ha en arbeidsavtale, men det er likevel mange opplysninger om arbeidsforholdet som det ikke er naturlig å innta i den, slike opplysninger kan plasseres i virksomhetens personalhåndbok.
Sticos tilbyr digitale håndbøker som kan skreddersys til din virksomhet. Personalhåndbøkene er tilgjengelig for de ansatte på PC, nettbrett eller mobil.
Uavhengig av om din virksomhet er i privat, kommunal eller statlig sektor, er innholdet i Sticos personalhåndbok tilpasset det lov- og regelverket som gjelder for din virksomhet. Sticos sørger for at innholdet personalhåndboka leveres med alltid er oppdatert. Ved viktige endringer, sender vi også varsel på e-post om endringen.
Eksempler på tema som personalhåndboken har informasjon om er: ansettelse, arbeidstidsregler, varsling, lønn, ferie, feriepenger, permisjoner, sykefravær, forsikring, pensjon og arbeidsrettslige reaksjoner og saksbehandlingsregler ved brudd på regler.
I tillegg kan arbeidsgiver selv legge inn egen informasjon i personalhåndboka, slik at boka blir enda bedre tilpasset virksomhetens særtrekk, som informasjon om personalgoder, etiske retningslinjer, arbeidsreglement samt virksomhetens verdier og visjon.
Mange fordeler med personalhåndbok
Fordelene med å ha Sticos Personalhåndbok i virksomheten er mange, for eksempel:
- Ledelsen sparer tid. Når arbeidstaker har en kilde til informasjon, reduseres antall spørsmål som krever leders involvering. Sticos tar ansvar for at innholdet som personalhåndboka leveres med, alltid er oppdatert.
- Bedre beslutninger. Informasjon om regler og rutiner fungerer som en rettesnor i situasjoner med spørsmål og gir bedre grunnlag for å ta riktige valg. En felles informasjonskilde bidrar videre til konsekvent og rettferdig behandling av saker. Dette virker positivt på arbeidsmiljøet.
- Effektiv onboarding. Personalhåndboken kan gi nye medarbeidere en strukturert introduksjon til virksomhetens regler og rutiner, slik at det blir lettere for den enkelte å tilpasse seg virksomheten.
- Alltid oppdatert innhold. Reglene på arbeidsrettens område endres hyppig. Innholdet i personalhåndboken kan enkelt tilpasses ved endringer i regler eller virksomhetens behov.
Sticos tilbyr også lederhåndbøker og HMS-håndbøker, som gir veiledning i leders oppgaver, arbeidsmiljøkrav, og helse-, miljø- og sikkerhetsrutiner, for å sikre at man har en god og trygg arbeidsplass.
Les mer om Sticos Personalhåndbok
Synne Ekevold – Advokat og rådgiver i Sticos