«Made in Norway» eksport på verdensmarkedet

© Calle Huth / Innovasjon Norge
Bilde: © Calle Huth / Innovasjon Norge

Eksport av norske produkter og løsninger er en viktig del av å styrke den norske økonomien og det norske varemerket. Daværende næringsminister Jan Christian Vestre lanserte derfor i opphavsmerket «Made in Norway» (se bilde) i januar i samarbeid med Innovasjon Norge. Etter en lengre pilotperiode virker merket å være en suksess.

 

Bærekraft og nasjonal produksjon

Opphavsmerket skal synliggjøre norsk innovasjon og produksjon i utlandet, og kan sees på som et kvalitetsstempel. Merket skal feire verdier Norge forbindes med, som natur, kvalitet, bærekraft og mulighetslikhet. Fler og fler internasjonale markeder verdsetter norsk opphav, og dette merket kan bidra til økt oppfyllelse av etterspørsel på norske varer og tjenester.

For at en bedrift eller et produkt skal benytte seg av merket er det flere kriterier som må møtes. Storparten av produksjon må foregå i Norge, det må bidras til minst ett av FNs bærekraftmål, og bedriften må oppfylle krav til ansvarlighet.

Merket virker å være et positivt initiativ fra næringsministeren og næringslivet for å bedre norsk eksport.

Tror du din bedrift passer kriteriene og kan dra nytte av det nye merket?
Registrer din bedrift her

 

Hele Norge eksporterer

Denne nye ordningen er en del av eksportsatsningen «Hele Norge eksporterer», som har som mål å øke norsk eksport på andre varer enn olje og gass med 50% innen 2030. Som en del av den nye satsningen og det grønne skiftet ser vi stor verdi i å verdsette andre eksportvarer, som kanskje ikke har fått den samme oppmerksomheten tidligere.
En av bedriftene som deltok i pilotprosjektet er Hurtigruten, som ser en økt interesse for deres produkter i utlandet. De jobber allerede med å markedsføre Norge og norske verdier som en del av deres produkt, og ser at dette slår an blant forbrukere i andre land.
Administrerende direktør i SMB Norge, Jørund H. Rytman, er positiv til den nye ordningen;
«Vi mener at alt som kan bidra til å øke Norges eksportmuligheter og å synliggjøre norske bedrifter i utlandet er et godt initiativ. Vi håper at løsningen blir satset på videre, og at bedrifter i alle størrelser vil ha mulighet til å delta i prosjektet. Det er spesielt viktig at det enkelt og rimelig for småbedrifter og startups å være med»

 

Made in Norway og økt eksport av norsk innovasjon, varer og verdier virker å være et vellykket pilotprosjekt, og det vil bli spennende å følge med framover på den videre satsningen.

Les også: Lærerikt på investorcruise!