6 viktige spørsmål du bør stille før du velger nyhetsbrevleverandør

Det er viktig å velge en nyhetsbrevleverandør som passer for deg og din bedrift.

Nyhetsbrev er sannsynligvis den mest populære formen for e-postmarkedsføring. Likevel holder det sjelden å lage nyhetsbrev manuelt som vanlig e-post og sende den gjennom Outlook eller Gmail. Skal du sende nyhetsbrev til flere enn hundre stykker i løpet av en måned er du avhengig av et nyhetsbrevprogram, både for å organisere utsendingene og å profesjonalisere design og funksjoner.

Her finnes det mange aktører på markedet, og om du synes det er vanskelig å skille mellom dem er ikke det så rart. Hvordan skal du så velge nyhetsbrevleverandøren som er riktig for deg?

For å hjelpe deg med å ta valget, still deg selv følgende spørsmål:

1) Hvilke funksjoner trenger jeg?

De viktigste funksjonene går egentlig igjen i de fleste nyhetsbrevprogrammene. Du vil neppe finne en leverandør som ikke lar deg sette opp et pent nyhetsbrev, sende det ut til abonnentene dine, og måle resultatene. Da blir heller spørsmålet hvor mye du trenger utover dette.

Noen leverandører tilbyr kompliserte systemer som inkluderer CRM og en rekke muligheter for å skreddersy ned til fingerspissene. Andre fokuserer mer på at å lage nyhetsbrev skal være enkelt, og kutter dermed funksjonene som en vanlig bedrift ikke har bruk for. Dette påvirker naturlig nok også prisen.

Spør deg selv hva du faktisk trenger av ekstra funksjonalitet, og hva som blir overflødig. Noen ønsker for eksempel å kunne samkjøre e-postmarkedsføringen med SMS, mens andre er mer opptatt av avanserte automasjonsløp. Mange store aktører bruker (relativt) enkle løsninger, så her handler det mer om behov enn størrelsen på selskapet.

Les også: Komplett guide til å lage gode nyhetsbrev

2) Hva slags support tilbys?

Dersom noe skulle gå galt, eller du bare sliter med å forstå nyhetsbrevprogrammet, er det viktig å ha tilgang på god og rask support. Forhør deg dermed med leverandøren om hvordan de kan kontaktes, og ikke minst når åpningstidene er. Her vil det være en stor fordel om supportsenteret jobber fra Norge, eller i det minste i Europa. Ellers kan åpningstidene fort bli et problem.

Den enkleste måten å finne ut av leverandørens svartid er rett og slett å kontakte support selv, og se hvor lang tid det tar før de responderer på din henvendelse.

3) Er leverandøren GDPR-compliant?

Vi kan egentlig ikke understreke nok hvor viktig dette er. Om dette punktet ikke er på plass, burde du holde deg langt unna. GDPR er EUs krav til personvernbehandling, og krever blant annet at leverandøren ikke sender data ut av Europa. Det betyr at om du søker informasjon om nyhetsbrevleverandører på engelsk, vil dette iblant være ilagt mindre vekt enn det burde, dersom innholdet er skrevet for USA. Dessuten setter det store krav til hvordan persondata lagres, og at de er tilgjengelige for dem de omhandler.

Pass på at du får det svart på hvitt at nyhetsbrevleverandøren din følger GDPR til punkt og prikke. Brudd på denne lovgivningen kan koste mange millioner euro i bot.

4) Liker jeg designet?

Med mindre du skal designe nyhetsbrevet selv, er du sannsynligvis avhengig av malene leverandøren tilbyr. Se over hvordan disse ser ut på hjemmesiden, eller be om en oversikt. Er det mange maler å velge mellom er det gjerne et pluss, dersom du ønsker å variere. For eksempel vil mange pynte nyhetsbrevet litt ekstra til for eksempel jul, halloween eller sommerferie.

Ikke minst gjør (gode) maler at du kan lage nyhetsbrev som automatisk tilpasser seg mobile enheter og forskjellige nettlesere. Sørg for at malene inkludert i nyhetsbrevprogrammet er testet på alle de mest populære e-postleserne for mobil og desktop. Du vil ikke at leserne dine skal åpne en abstrakt html-grøt når de åpner nyhetsbrevet ditt.

5) Hvordan er leveringsraten?

Nyhetsbrevet ditt kan være så pent du bare vil, men det hjelper lite om det ender opp i spam-folderen. Er du bekymret for dette, vil det ofte lønne seg å velge en norsk nyhetsbrevleverandør, akkurat som det lønner seg å velge en fransk en dersom du sender til franskmenn. Grunnen til dette er at norske ISPer foretrekker norske avsendere, rett og slett fordi de jobber tett på hverandre og har en god dialog; ingen av partene ønsker spam.

Dette kan bety at så mye som 2–3% flere faktisk mottar e-posten din. Har du en liste på 10.000, er det snakk om 200–300 flere mennesker.

6) Kan jeg prøve før jeg kjøper?

Den letteste måten å få en følelse av hvordan produktet fungerer, er jo å faktisk prøve det ut. Flere leverandører tilbyr gratis demoversjoner av nyhetsbrevprogrammet sitt, enten i en gitt tidsperiode, eller i et ubegrenset tidsrom, men med begrensede funksjoner.

Vi anbefaler at du finner noen leverandører som virker lovende, og tester ut produktet deres før du tar en endelig beslutning. Du er tross alt selv den beste dommeren over hva som fungerer for din bedrift.