Fagnettstedet for SMB-sektoren

Bergen 22

Løsninger du virkelig trenger

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Postnord Logo

Vi har vært opptatt av å utvikle de tjenestene som folk virkelig trenger. Det gjelder både bedrifter og private. Dessuten skal vi være litt i forkant, og tilby spennende konsepter som gjør oss attraktive for brukerne. Partnerskapsavtalen med SMB Norge er en del av vår satsing i dette segmentet.

Mats Lekman, Leder Kundeetablering PostNord Norge

Mats Lekman er leder for kundeetablering og salg SMB i PostNord Norge, dvs. med SMB (små og mellomstore bedrifter) som hovedfokus. Han er tydelig på at det er logistikk som står i fokus for selskapet, og at det i like stor grad gjelder «B to B» som «B to C». Selskapet har spesialiserte løsninger for palleleveringer, samt skal de også være svært så konkurransedyktige på pakkegods, og også her har de lagt vekt på å sette seg i kundens sted, forteller han:

 

Hva ønsker kunden?

-Vi har rett og slett stilt oss spørsmålet om hvilke tilbud kundene ønsker, og trukket erfaringer fra kunden selv. Så har vi laget tilbud som svarer på disse ønskene, og dermed har vi fått et bredt spekter med muligheter for bedriftene – men ikke unødvendig stort, slik at det blir vanskelig å orientere seg eller bestemme seg. Det skal være enkle alternativer som bedriftene kjenner seg igjen i.

Hva omfatter i grunnen tilbudet deres nå for tiden?

– For det første kan kundene velge om de vil ha pakkene levert hjem til sine kunder, eller om dette skal gjøres samlet til et utleveringssted. Så avhengig av hvilke løsninger bedriftene selv ønsker, kan vi være den som utfører leveransen. Vi har også mulighet til å levere på døren, uten signering, det betyr at vi setter pakken på utsiden av døren og tar bilde av pakken for å dokumentere at den er levert. Så har vi muligheten til å levere pakkene i postkassen, dersom de er små nok til det. Det er også en populær leveringsform.

SMB-avtale

Og nå er det altså SMB-bedriftenes tur?

-Vi har allerede en rekke kunder som faller inn under dette begrepet, men det nye blir vel at man får et bedre tilbud, og man får de bedrede betingelsene på grunn av at man er SMB Norge-medlem. Vi har vært opptatt av å kunne konkurrere med alle i markedet, og det inkluderer også oss selv: Partneravtalen vi har inngått med SMB Norge er langt mer konkurransedyktig for å tydeliggjøre vår satsning i dette segmentet, smiler han fornøyd.

Lekman er opptatt av at avtalen nå gjør det mulig å konkurrere med større bedrifter om leveringsbetingelser, selv om man er liten selv. Fordelene med at SMB Norge inngår avtaler på vegne av sine medlemmer, vil slå svært positivt ut for enkeltmedlemmene, understreker han. Dessuten ser han ikke bort fra at markedet til PostNord vil vokse over tid innenfor dette segmentet, blant annet fordi endel av bedriftene som nå er små, faktisk kan komme til å vokse seg så store at de samlet sett vil påvirke inntjeningen i selskapet.

Enkelt og praktisk

Dersom du skulle karakterisere tilbudet helt kort, hvordan ville du oppsummere det?

– At vi skal levere varene enkelt, ukomplisert og praktisk. Det samme gjelder dette å bli kunde: Du får et kundenummer og tilgang til vår helt nye portal for å enkelt registrere sendinger. Ingen kompliserte prosedyrer i det hele tatt. Vi har også gode løsninger med innlevering på servicepunkt. Kort sagt: Vi skal være SMB-bedriftenes logistikkpartner. Dessuten utvider vi også vårt eget servicenett nå om dagen, sier han stolt.

Hva vil det bety for kundene?

Vi setter ut pakkeautomater over hele landet, i meget høyt tempo. Vi har allerede 1.600 automater utplassert, og har mål om 3.000 utplasserte i løpet av 2022. På sikt ønsker vi også å etablere disse pakkeautomatene i større grad for vår logistikk.

Men hva skjer når noe går galt – for det gjør det jo for alle av og til?

Det er vi ekstra opptatt av: Vi har etablert en rekke lokale kjørekontorer og kundesentre, som skal ta tak i slike avvik, og løse dem raskt. Det er fleksibilitet og vilje til å løse kundenes – og også mottagernes – logistikkbehov som er det aller viktigste for oss. Det foreligger gode løsninger for å tilpasse kundens logistikk gjennom våre lokale kjørekontor og terminaler, sier Lekman.

Les gjerne litt mer på Postnord sin partnerprofil